SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Videoblogging

Videobloggere byr på seg selv foran kamera og deler smått og stort fra livet sitt med publikum. På verdens største nettsted for å dele videoer, YouTube, kan de nå ut til millioner av følgere.

Her gir en usminket Tone Damli Aaberge fanskaren et lite innblikk i hverdagen sin.

I videoblogg, også kalt vlogg, er levende bilder hoveduttrykket, i motsetning til vanlige blogger hvor en bruker tekst og bilder. En aktør omtales gjerne som vlogger. Videobloggens uttrykk er personlig og kan beskrives som en slags dagbok på nett der vloggerne gir uttrykk for egne meninger og følelser.

YouTube er største publiseringskanal

YouTube er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp, og er derfor en viktig arena for mange videobloggere. Tilgang til allmenn teknologi som webkamera og mobilkamera gjør det enkelt å ta steget fra å være tilskuer til å bli produsent. I 2016 hadde YouTube 3,5 millioner brukere i Norge viser tall fra Ipsos MMI (Markeds- og mediainstituttet). Nordmenn konsumerer altså videoer på Internett som aldri før. YouTube er den mest populære kanalen på nett for norske barn og ungdom under 18 år, viser Barn og Medier-undersøkelsen i 2016.

Kjennetegn på en videoblogg

Det finnes mange ulike kanaler og typer videoer på YouTube. Noen kanaler er startet av amatører og produserer innhold rundt gaming, humor og livsstil. Andre kanaler drives av profesjonelle for å rette oppmerksomheten mot egen agenda. Det som gjerne skiller videoblogging fra andre typer videoer på YouTube, er nærheten som innholdsprodusentene forsøker å formidle. En videoblogger er en person som hovedsaklig blogger om sitt eget liv, tanker, interesser eller meninger på en måte som engasjerer fans og følgere. Videoblogging tas i bruk av både amatører og profesjonelle.

I Norge tok for eksempel artistene Tone Damli Aaberge og Venke Knutson i bruk videoblogging allerede i 2006.

Populære kanaltyper på YouTube

  • Gaming Let´s Play
  • Humor
  • DIY (Do It Yourself)
  • Mat
  • Musikk
  • Livsstil
  • Sport
  • Utdanning
  • Film og underholdning

Personlig engasjement og interesser

Preben Fjell og Dennis Vareide lager den allsidige og populære YouTube-kanalen, Prebz og Dennis. Her med Andreas Hatlevik fra Nordic Screens, som arbeider med youtubere.

Motivasjonen til de uprofesjonelle vloggerne starter gjerne med at de brenner for noe og følger hjertet sitt. Mange av disse vloggerne treffer målgruppen sin godt på YouTube.

En av verdens mest populære videobloggere, svenske Felix Kjellberg, startet i 2010 med å lage videoblogger der han spiller indie- og skrekkspill. Han hadde i begynnelsen av 2017 over 54 millioner følgere på sin YouTube-kanal, PewDiePie.

Til sammenligning følger rundt 220 000 med på YouTube-kanalen til Prebz og Dennis. Preben Fjell og Dennis Vareide står bak kanalen som har innslag av både vlogging, gaming og humor.

Profilering

Innen motebransjen, kunst og kultur er videoblogging blitt vanlig i profileringsøyemed. I dag treffer artister som Taylor Swift fanskaren sin gjennom sin YouTube-kanal. Taylor Swift filmer seg selv mens hun er på turné, og skaper dermed en nærere relasjon til fansen sin.

A Hug From Taylor Swift

Norske videobloggere

Verdensberømte videobloggere

Læringsressurser

Fortelleteknikker og virkemidler

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale