Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Mediene i samfunnetChevronRight
  4. Ytringsfrihet og demokratiChevronRight
  5. Vurder en debattChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Vurder en debatt

To personer i siluett diskuterer. Foto.

Oppgave 1: Vurder en debatt på Internett

Finn en debatt som foregår akkurat nå på Internett, gjerne i tilknytning til en nyhetssak der mange deltar med innlegg. Studer kommentarene og gi en vurdering av dem.

Finn ut:

  1. Hvem deltar i debatten? (Stikkord: kjønn, alder, politisk eller annen gruppetilhørighet.)
  2. Hva kjennetegner debatten? (Er innleggene saklige? Er det lange, forklarende innlegg eller korte påstander? Holder man seg til saken? Osv.)
  3. Hvordan utvikler debatten seg? (Sklir den ut på noen måte? Hvordan?)
  4. Følger deltakerne de reglene som er satt for en debatt? Har debattene moderatorer? Hvordan kommer dette eventuelt til syne?
  5. Synes du debatter i nettavisene bør ha moderatorer? Begrunn svaret ditt.

Oppgave 2: Debatt i kommunen

Finn fram til et tema som blir eller nettopp har blitt diskutert i din kommune, helst en aktuell sak som mange har meninger om.

  1. Hvor foregår debatten, og hva kommer ut av diskusjonene?
    Bruk lokalavisa og nettet som kilde, eller snakk med folk som har involvert seg i debatten, for å finne svar på spørmålet.
  2. Presenter det du har funnet ut, etter avtale med lærer.

Læringsressurser

Ytringsfrihet og demokrati

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hatefulle ytringer i sosiale medier

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Pressefrihet, veien til demokrati

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Kritisk presse – et tegn på demokrati

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Journalist – et risikoyrke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Mediehverdag i Etiopia

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Mediehverdag i Iran

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Mediehverdag i Chile

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Sosiale medier i folkets tjeneste

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Bør nett-trollene sensureres?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Ytringsfrihet i dag

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Ytringsfrihet i terrorens tidsalder

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Mediestruktur og demokrati

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Burma VJ

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Pressesensur i Aserbajdsjan

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Den dagen Facebook gikk i svart

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Ytringsfrihet i Rwanda og på Sri Lanka

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Raseriet over den tomme stolen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.