Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Individet og medieneChevronRight
  4. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  5. Hva er digitalt forbruk?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hva er digitalt forbruk?

Hvilke digitale salgsobjekter bruker du, og hvordan bruker du digitale salgsobjekter og tjenester? Digitalt forbruk handler om å forstå hvordan digitale salgsobjekter og tjenester påvirker handlingene og rutinene dine i hverdagen.

Kvinner roper ut gjennom en nettside på data og i mobil. Grafisk.

Forbruk

Forbruk handler om hvordan du får tak i varer og tjenester, hvordan du bruker dem, og hva som skjer med varene og tjenestene du ikke bruker mer.

Det handler også om hvordan du opptrer i et marked der produsenter og tilbydere konkurrerer om å få deg til å velge deres varer og tjenester.

Digitalisering av forbruk

Digitalisering har endret hvordan varer og tjenester produseres, transporteres, markedsføres, selges og betales i markedet.

Digitalisering har også endret relasjonen mellom deg som forbruker og de som selger varer og tjenester i markedet.

Digitalisering har dessuten endret hvordan varer og tjenester tas i bruk av deg som forbruker, og hvordan du kvitter deg med disse.

Mediebruken din plasserer deg i et marked

Digitale aktiviteter og mediebruk som tar deg til internett, plasserer deg i et marked og innebærer digitalt forbruk. Det vil si at hver gang du bruker smarttelefonen din, er du i et marked:

  • Du møter reklame i chat-tjenester, i sosiale mediestrømmer eller på nettsider du besøker.
  • Du kan påvirke andre til å handle gjennom forslag i sosiale medier eller brukeromtaler på nettsider.
  • Du kan også gjennomføre kjøp direkte fra telefonen din.

Du legger igjen digitale spor gjennom mediebruken din

All bruk av digitale medier som tar deg til internett, innebærer at de digitale sporene din kan samles inn og lagres av digitale markedsaktører. Dine personlige spor og data kan brukes som betalingsmiddel, for eksempel ved at du mottar reklame istedenfor å betale med penger for en tjeneste. Du må selv samtykke til at digitale markedsaktører kan samle inn og bruke dine persondata.

Forbruk «av» det digitale

Du og familien bedriver forbruk «av» det digitale når dere:

  • kjøper, bruker og kaster digitale produkter som for eksempel pc, spill og konsoller, smarttelefon, rutere, digital-TV, DAB+-radio, smarte leker, klokker, høyttalere, støvsugere, gressklippere, innbruddsalarmer og annet
  • laster ned/oppretter eller avinstallerer/sier opp programmer og abonnementer for tilgang på tjenester som er knyttet direkte til det digitale produktet over

Forbruk «gjennom» det digitale

Du og familien bedriver forbruk «gjennom» det digitale når dere:

  • får tilgang til andre typer kommersielle tjenester via de digitale produktene og tjenestene som er nevnt over. Dette kan være nettbutikker, nettbank, nettaviser og sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, eller underholdningstjenester som Spotify og Netflix. Det kan også innbefatte bookinger eller bestillinger og pengebetalinger for billetter eller fysiske varer dere vil ha tilsendt eller som dere får tilgang til, som hotellrom.

Kilder

Vil du lese mer? Innholdet i denne artikkelen er hentet fra disse kildene:

Slettemeås, Dag (2018). Forbrukernes digitale hverdag – utvidet versjon. Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018. Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Publikasjoner-fra-SIFO/Forbrukernes-digitale-hverdag

Storm-Mathisen, A. (2016). Forbrukere og smarttelefon – nye muligheter og utfordringer, en kunnskapsgjennomgang. Oppdragsrapport nr. 15 – 2016. Oslo: SIFO. http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Publikasjoner-fra-SIFO/Forbrukere-og-smarttelefon


Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale