Hopp til innhold

Fagstoff

Om betafaget

Vi lager ressurser til fellesfaget geografi. Høsten 2026 kommer hele faget til være ferdig på NDLA, men vi vil publisere nye emner og læringsressurser fortløpende framover. Her kan du lese om hvordan vi planlegger å bygge faget, og hvilke prioriteringer vi har gjort.
Bygd som ligger ved en fjord, med skogkledde åser på hver side. I bakgrunnen er det snødekte fjell på hver side av en smal innsjø. Foto.

Hele læreplanen

Faget på NDLA skal dekke alle kompetansemålene og hele læreplanen for fellesfaget geografi. Vi har valgt å dele faget i følgende emner:

  • Om faget

  • Verden og verktøy

  • Bærekraftig utvikling

  • Indre krefter

  • Ytre krefter

  • Demografi og levekår

  • Lokalisering og globalisering

  • Ressurser og forvaltning

  • Klima og forbruk

  • Fordypning

Tre av emnene er ikke rene fagemner og skiller seg derfor litt ut. Om faget vil inneholde informasjon om hvordan vi har bygd faget på NDLA, i tillegg til lenker til gode kilder og tips til undervisning og læring i faget. Verden og verktøy vil inneholde ressurser knyttet til feltarbeid, kartbruk og kartforståelse. Fordypning vil inneholde større læringsoppdrag eller caser, og her skal vi legge til rette for å jobbe med fagstoff tematisk. Her vil du finne opplegg på tvers av den tradisjonelle strukturen i faget som enkelt kan gjøres tverrfaglig.

Pedagogisk og didaktisk tilnærming

Geografi på NDLA skal gjøre det enkelt å lære sammen med andre. Vi ønsker også å legge til rette for at elevene skal kunne være aktive og utforskende. I faget skal elevene få trene seg på å ha egne meninger, slik at de kan bli deltakende medborgere. Ferdigheter og metoder knyttet til kart og feltarbeid er sentralt i faget. Derfor vil vi legge til rette for kartbruk og små feltarbeider i alle emnene.

For å gjøre faget relevant og forståelig forsøker vi å ta utgangspunkt i elevenes livsverden og gjøre det enklest mulig å knytte fagstoffet til elevenes nærmiljø.

Ungdommer holder en globus. Foto.

Didaktisk oppbygging

Hvert emne i faget vil ha en introduksjonsressurs og en oppsummeringsressurs. Introduksjonen er ment å bidra til å få fram elevenes forkunnskaper og skape litt undring og interesse rundt temaet. Oppsummeringsressursen vil inneholde oppgaver på ulike nivåer som elevene kan bruke til å overvåke sin egen læring. Vi håper og tror at dette kan bidra til å sette fokus på det å lære å lære.

Geografifagets egenart

Målet med geografi på NDLA er å gi elevene begreper og forståelse til å kunne forklare "Hvorfor er det slik akkurat her?" på en god måte. Da må vi både si noe om samfunnet og om naturen. Denne syntesen er sentral i faget. Alle de siste emnene kopler derfor natur og samfunn tydelig sammen slik at elevene blir bevisste på hvordan naturen påvirker samfunnet, og hvordan samfunnet påvirker naturen.

Bærekraftig utvikling er det eneste tverrfaglige temaet i faget. Dette handler i stor grad om forholdet mellom natur og samfunn. Derfor er bærekraftig utvikling det første fagemnet slik at dere kan ta med dette inn i alle de andre emnene.

Geografiske nivåer og det å se forskjeller og likheter mellom dem er også en viktig del av faget. Dette forsøker vi å vise gjennom mange ulike eksempler, både visuelt og gjennom tekst. Bildene under viser ulike familier i ulike land plassert foran eller i huset sitt. Slike bilder kan være et godt utgangspunkt for ulike faglige refleksjoner.

Mann, kvinne og tre barn i boblejakker foran en vegg med liggende bordkledning. Ett av barna er tenåring, ett er i barneskolealder og ett er i barnehagealder. Foto.
Mann og kvinne poserer med åtte unge voksne og barn i ulike aldre. Rommet de er i, har hvite dører, tapet og et maleri med tykk ramme på veggen. Foto.
Mann og kvinne med tre yngre kvinner står foran inngangen til et murhus. Den ene unge kvinnen holder en liten hund. Huset har gitter foran vinduene. Foto.
En gravid kvinne med et barn på armen og tre andre barn står foran inngangen til et skur laget av bølgeblikk. Foto.

Det visuelle

Faget handler i stor grad om det å kunne se, gjenkjenne og forklare. Vi vil legge til rette for å bruke nærmiljøet og trene observasjonsevnene på det nære. I tillegg gir det digitale oss muligheter til å vise mange ulike eksempler på landskap og steder gjennom kart, bilder, animasjoner og videoer. Vi vil derfor prioritere å finne og lage gode visuelle ressurser.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 24.04.2024

Læringsressurser

Til læreren