Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Mangfold i islam

I kunsten sin tar kunstneren Ahmed Umar blant annet utgangspunkt i to ting det er uenighet om innen islam: bønnekjeder og amuletter. Se videoen og jobb med oppgavene.

Oppgave 1. Fra filmen

  1. Hvilke to muslimske retninger har Umar vokst opp mellom?

  2. Hvorfor har han kalt utstillingen "Glowing Phalanges: Prayer beads"?

  3. Hva sier wahhabismen om å søke beskyttelse i objekter (amuletter), ifølge Umar?

  4. Hvor henter Umar materialet sitt fra?

Oppgave 2. Utforsk

  1. Finn ut mer om wahhabisme og bevegelsens forhold til shia, sunni og sufisme. Husk å være kritisk til kildene du bruker.

  2. Hvordan forholder de forskjellige retningene seg til bruk av amuletter og bønnekjeder?

  3. Kan du finne andre forskjeller mellom retningene? (Stikkord: ledelse, opphav, feiring av høytider, ritualer, bekledning, hellige steder)

Oppgave 3. Reflekter

  1. Hva kan være bakgrunnen for at retningene i islam har utviklet ulike syn på det du har utforsket?

  2. Er det noe som er felles for alle retningene?

  3. Hvilken overføringsverdi til andre religioner og livssyn kan kunnskap om mangfold i islam ha?

  4. Gjennom materialvalget sitt utforsker og kommenterer Umar synet mange nordmenn har på Afrika og afrikanere. Hvordan?

  5. Vi mennesker kategoriserer ting og personer. Hva kan utfordringene være med å bruke for store eller for små kategorier?

Ekstra:

Du kan lære mer om Ahmed Umar i møte med venn og mentor Lotte Konow Lund i serien Kunstnerliv på NRK.

Relatert innhold

Hva er islamisme og politisk islam? Denne artikkelen gir en historisk oversikt og rydder i begrepene.

CC BY-SASkrevet av Karen Marie Halden.
Sist faglig oppdatert 17.01.2022

Læringsressurser

Mangfold