Hopp til innhold

Fagstoff

Økonomiske faktorer

Den økonomiske utviklingen, både nasjonalt og internasjonalt, har stor betydning for reiselivsnæringen. I tider med økonomisk nedgang og kriser rammes næringen hardt.
Koronavirus. Illustrasjon.

Kriser og nedgangstider

Den økonomiske utviklingen er tradisjonelt den viktigste faktoren når det gjelder utviklingen av reiselivet.

På kort sikt kan vi se hvordan markedet reagerer på kriser og katastrofer. Terrorangrepene i USA den 11. september 2001, vulkanutbruddene på Island i 2010 og covid-19 i 2020 var alle hendelser som førte til dramatiske fall i turisttrafikken for mange markeder.

På lengre sikt er den økonomiske utviklingen over tid avgjørende for bedriftenes investeringer og kundenes prioriteringer mellom for eksempel ferieforbruk og sparing.

Økonomisk vekst

Mange land opplever sterk økonomisk vekst uten at det skaper økt velferd og økonomisk handlefrihet for størstedelen av innbyggerne. I et reiselivsperspektiv er det interessant å følge utviklingen i ny-industrialiserte land som får økt fritid, betalt ferie og økonomisk handlefrihet til å feriere.

Økt globalisering og flere åpne grenser har også stimulert til økt reisevirksomhet.

Når en husstand blir rammet av arbeidsledighet og sviktende inntekt, er feriereiser blant det første som kuttes, samtidig som reiser ofte prioriteres dersom inntektene stiger. Dette har en parallell i næringslivet, der antall yrkesreiser, kurs og konferanser faller i tider med lav økonomisk vekst og redusert inntjening, og de øker tilsvarende ved økonomisk oppgang.

Statistikk

I Stortingsmelding 19 (2016–2017) sies det at sammenhengen mellom økonomisk vekst, velstandsutvikling og vekst i internasjonal turisme er tydelig.

Hos Statistisk sentralbyrå (SSB) finner vi ulike tall og statistikker for norsk reiseliv. Gjestedøgnstatistikken publisert av SSB for februar 2020 viser at Norge har hatt en jevn vekst av utenlandske turister siden januar 2014.

Veksten i utenlandske turister i 2019 ble likevel ikke så stor som forventet. Usikkerhet rundt Brexit og handelskrigen mellom USA og Kina førte til lavere etterspørsel i Europa. Flere lavpristuroperatører som Thomas Cook gikk konkurs, og mange mistet jobbene sine.

Covid-19-pandemien var brutal for reiselivsnæringen over hele verden. Tall fra NHO reiseliv 2020 viser et fall på hele 60 prosent blant utenlandske turister til Norge.

Visit Norway

Innovasjon Norge har ansvaret for den offisielle reiseguiden til Norge, Visit Norway. På dette nettstedet har de også samlet nøkkeltall om norsk reiseliv og turisme, under Visit Norway Innsikt.

Produktinnovasjon som følge av nedgangstider

Tidligere erfaringer har heldigvis vist at det går an å komme sterkere tilbake etter økonomiske nedgangstider og kriser. I vanskelige tider blir reiselivsaktørene tvunget til å tenke nytt, og kanskje finner de nye og mer bærekraftige løsninger på utfordringer knyttet til natur, miljø, sosiale og kulturelle forhold.

Kilder


NHO Reiseliv. (u.å.). Tall og fakta om reiselivsnæringen. Hentet 10. oktober 2020 fra https://www.nhoreiseliv.no/tall-og-fakta/


Nærings- og fiskeridepartementet. Opplev Norge – unikt og eventyrlig. (Meld. St. 19 (2016–2017)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20162017/id2543824/?ch=1

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 11.01.2019

Læringsressurser

Interne og eksterne arbeidsbetingelser