Demografiske faktorer
Demografi beskriver hvordan befolkningen er sammensatt med hensyn til kjønn, alder, sivilstand og familietilhørighet, samt hvordan den forventes å utvikle seg.
I Norge opplever vi at befolkningen totalt ikke øker veldig mye. Samtidig ser vi en utvikling der en stadig større del av befolkningen består av eldre mennesker.
Befolkningen blir eldre
I dag er markedet for eldre reisende sterkt økende. Dette skyldes først og fremst en lengre og mer aktiv pensjonisttilværelse. Slik er en demografisk utvikling mot høyere levealder med på å skape nye trender og nye markedsmuligheter. Pensjonsalder, privatøkonomi, ferielengde og folkehelse er også med på å påvirke reisemønstrene til de eldre.
En utvikling med flere eldre skaper behov for nye ferieformer og ferieinnhold. Den eldre målgruppen har behov for bedre tilrettelegging med hensyn til transport, overnatting og aktivitetstilbud.
Mange norske pensjonister er langtidsturister, spesielt i Spania, Thailand og Tyrkia. Mange bor i leilighet eller hus som de eier eller leier. Reiselivsnæringen i disse landene har derfor utviklet egne tjenester og servicetilbud for denne målgruppen. Tilbudene har ofte et norsk preg, men inneholder også kulturell utveksling med lokalbefolkningen.
Flere aleneboende
Det blir også flere aleneboende i alle aldre. Denne befolkningsgruppen drar på flere og kortere ferieturer enn andre grupper i samfunnet. Korte storbyferier, "reis alene – sammen"-konseptet fra turoperatøren Carpe Diem eller "singelturer" med for eksempel Den Norske Turistforening er populære ferieformer for denne gruppen. Bookingsiden Hostelworld hadde en 42 prosent økning i alenereisende fra 2015 til 2018. Ifølge Statistisk Sentralbyrå var andelen personer i Norge som bor alene, 18,3 prosent 1. januar 2020, og den største andelen bor i Oslo.
Flere bor i byer
Både i Norge og andre vestlige land ser vi en endring i hvor vi ønsker å bo. Det blir mer populært å bo i byer og mindre populært å bo i distriktene. Dette gir både muligheter og trusler for reiselivet. Det gir muligheter i form av at flere ønsker å benytte reiselivsprodukter knyttet til naturen, men det gir trusler for reiselivsprodukter som knyttes til autentiske kulturlandskap preget av bosetning og produksjon.