En kjøpsprosess eller kundereise
Oppgave 1
Jobb i par, og velg et produkt dere akkurat har kjøpt, eller noe dere ønsker å kjøpe. Velg et produkt der alle fasene i kjøpsprosessen er aktuelle. Lag et visuelt tankekart som illustrerer kjøpsprosessen når man kjøper det produktet dere har valgt. Identifiser kontaktpunkter ved de ulike fasene i kjøpsprosessen.
Presenter tankekartene for hverandre i klassen. Diskuter gjerne likheter og ulikheter mellom de ulike tankekartene.
For å komme i gang, tenk over:
Hvordan oppstår behovet, og hva eller hvem påvirker deg?
Hvor og hvordan søker du informasjon om produktet? Hvordan bruker du informasjonen du finner?
Hva er avgjørende for at du kjøper akkurat dette produktet?
Deler du erfaringer om produktet du har kjøpt, og i så fall hvor?
Oppgave 2
I denne oppgaven skal dere ta utgangspunkt i kjøpsprosessen for produktet dere valgte i oppgaven ovenfor, og se nærmere på kontaktpunktene i fasene "informasjonssøking" og "vurdering av alternativer".
Skriv de ulike kontaktpunktene på hver sin klistrelapp, og fest dem etter hverandre på veggen.
Beskriv innholdet i de ulike kontaktpunktene på nye lapper, som dere så fester under det aktuelle kontaktpunktet.
Ser dere forbedringsmuligheter i noen av kontaktpunktene?
Velg ut ett kontaktpunkt dere mener bedriften kan forbedre seg på.
Beskriv forbedringene dere mener bedriften bør gjøre, på en lapp som festes på veggen.
Kanskje dere vil gi noen råd til bedriften om hvordan de kan forbedre seg i det kontaktpunktet dere har sett på? Skriv i så fall en hyggelig tilbakemelding til bedriften med forslaget deres.