Muntlig formidling – stemme - Reiseliv og språk 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Muntlig formidling – stemme

For en guide er stemmen et viktig arbeidsredskap. Å være trygg på muntlig formidling er avgjørende for å gjøre en god jobb. En profesjonell guide er engasjert og snakker tydelig.

Et speilbilde av oss selv

Stemmen speiler vår sinnsstemning, vår personlighet og våre følelser. Betyr det at en dårlig dag for oss vil bety en dårlig opplevelse for gjestene? Slett ikke – en profesjonell formidler tar kontroll over egen stemmebruk. Ofte er det også nødvendig å ta en viss grad av kontroll over følelsene våre og sinnsstemningen vår.

Stemmen viser engasjement

En engasjert formidler bruker ofte et bredt register av klang og lyd. Hevet stemme, alvor, latter, neddempet stemme og pauser bidrar til å bygge opp historien og fange oppmerksomheten.

Artikulasjon

Uansett om du bruker norsk eller et annet språk, er det viktig å uttale bokstaver og ord tydelig. Også i de tilfellene når vi bruker dialektuttrykk, er det viktig at tilhørerne kan kjenne dem igjen og gjengi dem selv om de er usikre på hva de nøyaktig betyr.

Vedlikehold og forberedelse av stemmen

Å ha stemmen som arbeidsredskap krever omsorg. Stemmekunstnere er bevisst på å ikke belaste stemmen slik at det hindrer deres formidling. Det er for eksempel ingen god idé å synge med på alle tribunesangene som fotball- eller ishockeysupporter dagen før en guidejobb.

Det er lett å høre om en formidler har overskudd. Det oppnår du best ved å glede deg til oppgaven, føle eierskap til historien og være uthvilt.

Skrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 14.01.2019