Innhold
Faget utvikles i tråd med den nye læreplanen for fremmedspråk (LK20) og kommer til å dekke alle kompetansemålene, det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, kjerneelementene og selvfølgelig overordnet del av læreplanen. Når faget er ferdigstilt, er det altså et fullverdig læreverk.
Leksjoner
Vi har planlagt tolv leksjoner: ni om landa og menneskene som bor der, en om faget og det å lære spansk, en øvingsgrammatikk og et rettskrivings- og uttalekurs.
Hver leksjon blir delt opp i to til tre emner. Alle leksjonene og emnene skal "stå på egne bein", det vil si at de skal kunne brukes uavhengig av hverandre. Samtidig blir det en tydelig progresjon slik at vanskelighetsgraden i leksjonene øker gradvis.
Her kommer en oversikt over leksjonene og innhold i dem. Navna på leksjonene står foreløpig på norsk (arbeidstittel), men skal være på spansk når de publiseres. Rekkefølgen kan bli endret noe underveis.
Om faget
Innholdsfortegnelse og årsplan
Verktøykasse med tips til språklæring, vurderingsressurser (blant annet et eksamenssett) og forslag til aktiviteter der elevene får brukt både kropp og snakketøy. I emnet "spansk unplugged" er det pc-fri sone.
1 La oss begynne
Oppstart etter sommerferien: Bli kjent med nye medelever
Familie, fritid, presentere seg selv og andre
Hvorfor lære spansk? Flerspråklighet
2 Skole og fritid
Skolesystemet i Spania (tekst)
Skole i Venezuela (video)
Rutiner og daglige gjøremål
Å dra på utveksling
3 Typisk?
Mat og matvaner i Spania (tekst)
Mat i Venezuela (video)
Skikk og bruk, tradisjoner
4 Å reise
Ferie, snakke spansk på reise
Bærekraftig reising
5 Å være ung
Stress, press og livsmestring
Framtidsplaner
6 Spania
Historie (for eksempel noe om den spanske borgerkrigen)
Portretter av seks kjente spanske personer
7 Latin-Amerika
Portretter av tre latinamerikanske land
Portretter av fire–fem kjente personer fra Latin-Amerika
8 Samfunn og fellesskap
Aktuelle saker/utfordringer (for eksempel miljø, krig og uro)
Samfunnsengasjement (positive historier)
9 Film og litteratur
Undervisningsopplegg til en latinamerikansk film
Undervisningsopplegg til den spanske spillefilmen Carmen y Lola
Prinsesse Kristina av Tunsberg (tegneserie)
Øvingsgrammatikk
Grunnleggende grammatikk, kort fortalt, sortert etter ordklasser
Regler og øvinger på samme sted
Animasjonsvideoer
Uttale- og rettskrivingskurs
Uttaleøvinger og lydfiler
Rettskriving: regler og øvinger
Struktur
I fremmedspråk er det spesielt viktig med en tydelig progresjon og god struktur. Derfor skal alle emnene i hver leksjon bygges opp på samme måte:
Introduksjon til emnet: Her skal eleven kobles på, aktivisere forkunnskapene sine og bli interessert og motivert til å starte med et nytt tema. Her står muntlig samhandling og interaktive oppgaver i fokus.
Et bærende element: Her har vi enten en tekst eller en video med en til to korte førlesingsaktiviteter og ei gloseliste.
Oppgaver og øvinger til teksten eller videoen: Her kan eleven prøve ut og anvende den nye kunnskapen sin. Det blir ei god blanding mellom interaktive oppgaver, korte muntlige og skriftlige oppgaver og lytteoppgaver.
Utarbeide eget produkt: Her kommer vi med forslag til større oppgaver som egner seg godt til prosessorientert arbeid og som kan brukes til vurdering. Oppgaveinstruksjonene er detaljerte, og eleven får god støtte, det vil si snakke- og skrivehjelp.
Videoproduksjon og bilder
I løpet av skoleåret 2022–2023 har vi produsert et stort antall videoer, både på en reportasjetur til Spania og på videregående skoler i Norge. Det er planlagt flere opptak for skoleåret 2023–2024, både i Spania og i Norge. De fleste deltakerne i videoene våre er elever på videregående skole, og mange av dem har skrevet egne manus, i samarbeid med redaksjonen.
I tillegg til videoer har vi også tatt flere hundre bilder. Disse skal vi bruke til diverse oppgaver og illustrasjoner i faget. Gode bilder er viktig for å bli kjent med og forstå målspråklanda og menneskene som bor der. Det visuelle hjelper også eleven å forstå innholdet i ressursene bedre.
Animasjoner
Øvingsgrammatikken vil inneholde noen animasjoner som forklarer grammatiske emner på en audiovisuell måte. For tida jobber vi med å ferdigstille tre animasjoner: en om regelrette verb i presens, en om refleksive verb og en om verbet gustar.
Universell utforming (UU)
Universell utforming av læringsressursene er viktig for oss i NDLA og noe vi selvfølgelig også har med oss i utviklinga av spanskfaget. Alle videoene våre har undertekst, og de finnes også i synstolket versjon der det er aktuelt. Hovedteksten på alle sidene er kodet med språk, slik at skjermlesere skal lese den opp riktig, enten det er norsk eller spansk tekst. Dette er dessverre ikke på plass i de interaktive oppgavene ennå, men det jobbes med utvikling av støtte for ulike språk også her. Alle bilder og illustrasjoner har alternativ tekst som beskriver motivet.
Tilbakemelding
Har du spørsmål eller kommentarer? Ta gjerne kontakt med fagansvarlig Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid (rebecca.tovslid@ndla.no).