Hopp til innhold

Fagstoff

Om betafaget

Velkommen til betaversjonen av spansk 2 på NDLA! Faget er fortsatt under utvikling, og vi kommer til å fylle på med nye læringsressurser fortløpende fram til sommeren 2024.
En mann står på en takterrasse og ser over Madrid mens han holder et kamera. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Innhold

Faget utvikles i tråd med den nye læreplanen for fremmedspråk (LK20) og kommer til å dekke alle kompetansemålene, det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, kjerneelementene og selvfølgelig overordnet del av læreplanen. Når faget er ferdigstilt, er det altså et fullverdig læreverk.

Leksjoner

Vi har planlagt tolv leksjoner: ni om landa og menneskene som bor der, en om faget og det å lære spansk, en øvingsgrammatikk og et rettskrivings- og uttalekurs.

Hver leksjon blir delt opp i to til tre emner. Alle leksjonene og emnene skal "stå på egne bein", det vil si at de skal kunne brukes uavhengig av hverandre. Samtidig blir det en tydelig progresjon slik at vanskelighetsgraden i leksjonene øker gradvis.

Her kommer en oversikt over leksjonene og innhold i dem. Navna på leksjonene står foreløpig på norsk (arbeidstittel), men skal være på spansk når de publiseres. Rekkefølgen kan bli endret noe underveis.

Om faget

  • Innholdsfortegnelse og årsplan

  • Verktøykasse med tips til språklæring, vurderingsressurser (blant annet et eksamenssett) og forslag til aktiviteter der elevene får brukt både kropp og snakketøy. I emnet "spansk unplugged" er det pc-fri sone.

1 La oss begynne

  • Oppstart etter sommerferien: Bli kjent med nye medelever

  • Familie, fritid, presentere seg selv og andre

  • Hvorfor lære spansk? Flerspråklighet

2 Skole og fritid

  • Skolesystemet i Spania (tekst)

  • Skole i Venezuela (video)

  • Rutiner og daglige gjøremål

  • Å dra på utveksling

3 Typisk?

  • Mat og matvaner i Spania (tekst)

  • Mat i Venezuela (video)

  • Skikk og bruk, tradisjoner

4 Å reise

  • Ferie, snakke spansk på reise

  • Bærekraftig reising

5 Å være ung

  • Stress, press og livsmestring

  • Framtidsplaner

6 Spania

  • Historie (for eksempel noe om den spanske borgerkrigen)

  • Portretter av seks kjente spanske personer

7 Latin-Amerika

  • Portretter av tre latinamerikanske land

  • Portretter av fire–fem kjente personer fra Latin-Amerika

8 Samfunn og fellesskap

  • Aktuelle saker/utfordringer (for eksempel miljø, krig og uro)

  • Samfunnsengasjement (positive historier)

9 Film og litteratur

  • Undervisningsopplegg til en latinamerikansk film

  • Undervisningsopplegg til den spanske spillefilmen Carmen y Lola

  • Prinsesse Kristina av Tunsberg (tegneserie)

Øvingsgrammatikk

  • Grunnleggende grammatikk, kort fortalt, sortert etter ordklasser

  • Regler og øvinger på samme sted

  • Animasjonsvideoer

Uttale- og rettskrivingskurs

  • Uttaleøvinger og lydfiler

  • Rettskriving: regler og øvinger

Struktur

I fremmedspråk er det spesielt viktig med en tydelig progresjon og god struktur. Derfor skal alle emnene i hver leksjon bygges opp på samme måte:

  1. Introduksjon til emnet: Her skal eleven kobles på, aktivisere forkunnskapene sine og bli interessert og motivert til å starte med et nytt tema. Her står muntlig samhandling og interaktive oppgaver i fokus.

  2. Et bærende element: Her har vi enten en tekst eller en video med en til to korte førlesingsaktiviteter og ei gloseliste.

  3. Oppgaver og øvinger til teksten eller videoen: Her kan eleven prøve ut og anvende den nye kunnskapen sin. Det blir ei god blanding mellom interaktive oppgaver, korte muntlige og skriftlige oppgaver og lytteoppgaver.

  4. Utarbeide eget produkt: Her kommer vi med forslag til større oppgaver som egner seg godt til prosessorientert arbeid og som kan brukes til vurdering. Oppgaveinstruksjonene er detaljerte, og eleven får god støtte, det vil si snakke- og skrivehjelp.

Videoproduksjon og bilder

I løpet av skoleåret 2022–2023 har vi produsert et stort antall videoer, både på en reportasjetur til Spania og på videregående skoler i Norge. Det er planlagt flere opptak for skoleåret 2023–2024, både i Spania og i Norge. De fleste deltakerne i videoene våre er elever på videregående skole, og mange av dem har skrevet egne manus, i samarbeid med redaksjonen.

I tillegg til videoer har vi også tatt flere hundre bilder. Disse skal vi bruke til diverse oppgaver og illustrasjoner i faget. Gode bilder er viktig for å bli kjent med og forstå målspråklanda og menneskene som bor der. Det visuelle hjelper også eleven å forstå innholdet i ressursene bedre.

Animasjoner

Øvingsgrammatikken vil inneholde noen animasjoner som forklarer grammatiske emner på en audiovisuell måte. For tida jobber vi med å ferdigstille tre animasjoner: en om regelrette verb i presens, en om refleksive verb og en om verbet gustar.

Universell utforming (UU)

Universell utforming av læringsressursene er viktig for oss i NDLA og noe vi selvfølgelig også har med oss i utviklinga av spanskfaget. Alle videoene våre har undertekst, og de finnes også i synstolket versjon der det er aktuelt. Hovedteksten på alle sidene er kodet med språk, slik at skjermlesere skal lese den opp riktig, enten det er norsk eller spansk tekst. Dette er dessverre ikke på plass i de interaktive oppgavene ennå, men det jobbes med utvikling av støtte for ulike språk også her. Alle bilder og illustrasjoner har alternativ tekst som beskriver motivet.

Tilbakemelding

Har du spørsmål eller kommentarer? Ta gjerne kontakt med fagansvarlig Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid (rebecca.tovslid@ndla.no).

CC BY-SASkrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 28.04.2023

Læringsressurser

Innhold og struktur / Hvordan jobbe med spanskfaget?