Hopp til innhold

Fagstoff

Om historie påbygg på NDLA

Historiefaget ble revidert i tråd med fagfornyelsen til skolestart 2022. Historie påbygg har nå en temabasert emneinngang, i stedet for kronologisk. Dette er i henhold til de nye læreplanene i LK20.
Arbeidere foran den eldste stollen (gruvegangen) på kobberverket i Kåfjord. Det er snø på bakken og små laftede trehus rundt der de står. Sort/hvitt-foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ny struktur

LK20 er bygget opp tematisk i stedet for kronologisk, og vi i NDLA har også valgt denne tilnærmingen til faget.

Temaene vi har valgt vil vise de lange linjene og flere sammenhenger enn tidligere. Du vi likevel fortsatt kunne se at noe er eldre historie, og noe er nyere historie.

I tillegg tilbyr vi en gjennomgang av de historiske periodene, så du får en oversikt før du skal jobbe med det temabaserte innholdet.

Som før er læreplanen for påbygg i det store og hele lik den for historie på vg2 og vg3, men med noen få endringer. Noen steder er det en annen formulering av kompetansemålene.

Dette er hovedemnene du finner på påbygg:

  • Kilder, historiebevissthet og medborgerskap

  • Historiske perioder

  • Naturressurser og bærekraft

  • Demokrati, ideologier og medborgerskap

  • Folk, flytting og handel

  • Krig og konflikter

  • Makt og religion

Det er flere kjente stikkord under disse emnene, som industrialisering, politiske ideologier, kolonialisme og verdenskrigene.

Men du finner også nyere perspektiver, som hvordan bærekraft henger sammen med utnyttelse av naturressursene, hvordan ideologier og politiske omveltninger har påvirket demokratisk deltakelse, og om myndiggjøring og frigjøring i Norge og Sápmi. Når det gjelder krig og konflikter, er det nytt i læreplanen at vi skal se på hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet har bidratt til undertrykkelse og folkemord.

CC BY-SASkrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 20.06.2023

Læringsressurser

Om faget