Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Blikkfang

Hvordan kan du få fram de viktigste elementene i et produkt? Blikkfang kalles det punktet øyet fester seg først ved. For å fange oppmerksomheten må du få punktet til å skille seg ut fra omgivelsene. Det kan du gjøre ved hjelp av plasseringen du gir punktet, eller ved hjelp av farger eller former.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Hvitt interiør i et hvitt rom der ildstedet er et blikkfang og detaljer som puter og blomster er oransje. Foto.

Her er ildstedet et blikkfang i interiøret på grunn av dets plassering, kontrasten mellom varme og kalde farger og bruken av oransje, som er en aktiv farge.

Dominerende punkt

Det første øyet ser i en komposisjon, kaller vi et blikkfang. Dette er et punkt som øyet blir trukket mot og fester seg ved. Et tydelig blikkfang kaller vi gjerne et dominerende punkt eller element. Vi bruker blikkfang for å framheve de viktigste elementene.

Fargekontrast

Lysegrå sofa med fargerike puter. Foto.

Farger i et interiør skaper blikkfang.

Du kan bruke en kontrastfarge for å skape et blikkfang. Sterke farger som rød, oransje og gul er aktive og popper liksom litt fram. Kalde farger vil framheve varme farger. Mørke farger vil forsterke virkningen av lyse farger. Du kan bruke hvilken som helst fargekontrast for å framheve det viktigste i produktet ditt.

Blomsterbukett med store, runde blomster i rødt og oransje, taggete tistler i blågrønt, og kvister, strå og greiner med ulike farger og former. Foto.

Kontraster mellom formene skaper spenning og bevegelse i buketten.

Formkontrast

Vi har mange ulike formuttrykk. Kontraster mellom formuttrykk kan framheve elementer. Motsetninger forsterker hverandre. Det kan være en rund form mot en spiss form, en liten form mot en stor form, en åpen form mot en lukket form og en organisk form mot en geometrisk form. I buketten til høyre står små og større former i kontrast til hverandre. Det er også kontrast mellom den åpne formen på blomstene som strekker seg utover, og den lukkede formen på blomstene med krummede kronblader. I tillegg er det kontrast mellom de rette linjene i stråene og de krokete linjene i greinene.

Sirkelen

En messestand bestående av to vegger med fargerike former, noen tekstilprøver og et signaturmøbel på et rundt teppe. Foto.

MIJO STUDIO på London design fair 2018.

Sirkelen er en form som vi lett oppfatter, og som øyet vårt stadig blir trukket mot. I messestanden til MIJO Studio er det brukt en stor sirkel på gulvet. På veggen bak ser vi også mindre sirkler. De små sirklene framhever den store, og sirkelen med møbelet på blir derfor et blikkfang.

Geometrisk og organisk form

I samme messestand er det også en tydelig kontrast mellom geometriske og organiske former. Sirklene, de rette linjene og rektanglene i standen er geometriske former. Dette er former som kan tegnes med linjal og passer. De organiske formene vi ser på veggen og i tekstilene, er mykere, mer naturlige og avrunda.

Plassering

Hvor du plasserer det viktigste elementet i et produkt, har betydning for hvor tydelig blikkfanget blir. Et element du plasserer helt mot kanten, vil ikke komme like tydelig fram som noe som får en mer sentral plass. Midtstilling er et sterkt virkemiddel som vil gjøre alle andre elementer underordnet. Det er to måter å midtstille på. orientering gir som oftest et rolig uttrykk, mens orientering som regel gir et splittet inntrykk. Midtstilling kan fort bli så rolig og harmonisk at det blir kjedelig. Tredelsregelen og det gylne snitt er gode alternativer når du skal finne en plassering som er godt egnet for et blikkfang.

Heisekran i solnedgang. Bildeflaten er delt i tre horisontalt og vertikalt med krana plassert i fokuspunktet. Foto.

Tredelsregelen

Tredelsregelen

Dersom du tenker deg at du deler flaten i produktet eller arbeidet ditt i tre deler horisontalt og vertikalt, vil du få et rutenett med ni ruter. Du kan plassere et blikkfang, hovedmotiv eller element langs linjene eller i ett av de fire punktene der linjene krysser hverandre.

Det gylne snitt

Det gylne snitt er et matematisk begrep som kan ligne litt på tredelsregelen. Forenklet kan vi dele en linje i åtte like store deler, og da finner vi det gylne snitt i det femte snittet. Det gylne snitt er et komposisjonsprinsipp som har vært brukt helt siden antikken.

Sist oppdatert 30.06.2020
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland

Læringsressurser

Komposisjon