Hopp til innhold

Fagstoff

Oppbygging av faget

Dette læremiddelet for programfaget markedsføring og ledelse 2 skal dekke kompetansemålene for faget i LK20. Her vil du finne læringsressurser i form av fagartikler, oppgaver, filmer, podkaster, spill og ressurser for eksamenstrening.
Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.

Fullverdig læremiddel

For programfaget markedsføring og ledelse 2 vil du her på NDLA finne læringsressurser som dekker samtlige kompetansemål for faget i LK20. Vi vil ha et rikt innhold med fagartikler, varierte oppgaver, filmer, podkaster, spill og og ressurser for eksamenstrening.

Læringsressursene våre skal være relevante og engasjerende og fremme elevaktivitet, utforskning og kritisk tenkning. Videre er vi opptatt av at læringsressursene skal kunne forberede elevene på en eventuell skriftlig eller muntlig eksamen i faget, samt videre studier.

Vi har valgt å dele faget inn i følgene emner:

  • Bærekraft og samfunnsansvar

  • Visjon, forretningsidé og mål

  • Målgruppevalg

  • Situasjonsanalyse og bransjeanalyse

  • Merkevarestrategi

  • Distribusjonsstrategi

  • Prisstrategi

  • Kommunikasjonsstrategi

  • Markedsstrategi

  • Markedsføringsledelse

  • Eksamenstrening

Etter hvert som emnene blir ferdige, vil vi publisere dem med et betamerke, som indikerer at faget som helhet ikke er ferdig. Har du innspill eller ønsker til oppbygging av faget? Ta gjerne kontakt med fagansvarlig på e-post: elisabeth.thoresen.olseng@ndla.no.

Læreplanen

Markedsføring og ledelse 2 er et sentralt fag for å forstå markeder i en verden i stadig endring. Med oppdaterte kunnskaper og ferdigheter skal elevene kunne utarbeide markedsføringsstrategier og iverksette tiltak for å nå konkrete markedsføringsmål.

Faget skal bidra til å utvikle skaperglede, engasjement og utforskertrang. Elevene skal utfordres til å reflektere, se etter sammenhenger, være kritiske og gå i dybden. Virkelighetsnære og praktiske problemstillinger i markedsføringsfaget skal gjøre dem i stand til å bruke kritisk tenkning og kreativitet for å komme fram til gode løsninger.

Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema

Til læreplanen i markedsføring og ledelse 2 hører også det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling:

I markedsføring og ledelse handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å vurdere etiske og ansvarlige valg for virksomheter med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Dette innebærer at virksomheter har et ansvar for å bidra til bærekraftig utvikling gjennom visjoner, forretningsidéer og overordnede mål og ved valg av tiltak og strategier i de ulike prosessene i markedsføringen.

Alle emnene har derfor med seg bærekraftsperspektivet, i tillegg til at vi har et eget emne om bærekraft og samfunnsansvar i faget. Bruk gjerne også ressurser fra det tverrfaglige emnet "Bærekraftig utvikling".

Kjerneelementer

Kjerneelementene er det mest sentrale elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget. Kjerneelementene er like for markedsføring og ledelse 1 og 2. De preger derfor innholdet og progresjonen i læreplanene og skal bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.

Markedsanalyse og innsikt

Kjerneelementet markedsanalyse og innsikt handler om perspektiver på markeder, målgrupper og deres behov gjennom innhenting og vurdering av aktuell kunnskap. Dette skal bidra til refleksjon over markeds- og samfunnsutvikling av betydning for markedsføring, for å ta framtidsrettede beslutninger.

Markedsstrategiske vurderinger

Kjerneelementet markedsstrategiske vurderinger handler om å vurdere tiltak og virkemidler for å nå virksomheters mål. Dette innebærer å kunne ta etiske, bærekraftige og markedsstrategiske vurderinger og beslutninger i et ledelsesperspektiv. Det innebærer forståelse for hvordan markedsføring, ledelse og beslutninger henger sammen.

Kreativitet og problemløsninger

Kjerneelementet kreativitet og problemløsninger handler om å vurdere nye og gode løsninger på forhold eller problemstillinger. Det innebærer å kombinere etisk bevissthet og refleksjon med faglig innsikt og bruke relevante virkemidler.

Kompetansemål og vurdering

Læremiddelet i faget vil ha et variert innhold som dekker alle kompetansemålene i læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 2.

I et avsnitt om vurdering i læreplanen står det følgende:

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike muntlige, skriftlige og praktiske måter, hvor elevene utforsker og finner svar på faglige spørsmål og problemstillinger med betydning for markedsføring og ledelse.

Målsetningen vår er at læringsressursene skal vekke lærelyst og gi elevene de beste forutsetningene for å kunne utvikle kompetanse i faget. Oppgavene er varierte og kan dermed bidra til et bredt vurderingsgrunnlag i faget.

Vi håper du finner innholdet både nyttig og interessant. Lykke til med det gode læringsarbeidet!

Kilde

Utdanningsdirektoratet. [2021]. Læreplan i markedsføring og ledelse (MFL01‑03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/mfl01-03

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 23.03.2023

Læringsressurser

Om betafaget