Hopp til innhold

Fagstoff

Om eksamen

I faget markedsføring og ledelse 2 kan elevene trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen. At du som lærer legger til rette for muntlig og skriftlig eksamenstrening, vil komme elevene dine til gode.
Lærer hjelper elever i klasserommet. Han står overfor to elever og forklarer mens de sitter ved pultene sine. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Skriftlig eksamen

Elevene kan bli trukket ut til sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2. Eksamen er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet, varer i fem timer og skal leveres elektronisk.

Forberedelsesdag

I faget markedsføring og ledelse 2 er det en forberedelsesdag der elevene får tilgang til forberedelsesmateriell digitalt. Dette blir tilgjengelig kl. 9 på forberedelsesdagen. Da får de også oppgitt hvilket tema og fagområde de skal arbeide med på forberedelsesdagen i tillegg til situasjonsbeskrivelse og eventuelle kilder og søkeord. Forberedelsesdelen skal forberede dem på utfordringer de kan møte under eksamen, men det er kompetansen elevene viser på eksamensdagen som skal vurderes.

Eksamensdag

Oppgavene som blir gitt på skriftlig eksamen, er basert på kompetansemål i læreplanen og er knyttet til en situasjonsbeskrivelse. På skriftlig eksamen får elevene benytte hjelpemidler, men det er ikke tillatt for dem å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen. Videre er det ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarende teknologi.

Elevene har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler på eksamen, men ikke internett for øvrig. De vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen på Vigo IKS.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er "Kompetansemål og vurdering" i læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 2 på Udir og "Vurderingskriterier til skriftlig eksamen". Karakteren skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer fram på eksamen.

Tips til eksamenstreningsoppgaver

Her er noen forslag til caseoppgaver som kan benyttes som øving til en eventuell skriftlig eksamen:

Å la elevene jobbe med tidligere eksamensoppgaver er nyttig eksamenstrening. I lenka nedenfor kan du finne tidligere eksamensoppgaver utarbeidet av Udir (krever passord). I tillegg finner du eksamensveiledning fra 2024 som består av to deler. Den første delen gir informasjon om gjennomføring av eksamen og vurdering av eksamensbesvarelser. Den andre delen gir en beskrivelse av eksamensoppgaven som ble gitt våren 2023 og tre vurderte eksempelbesvarelser (karakter 6, 4 og 2).

Eksamensoppgaver- og ressurser for SAM3046 Markedsføring og ledelse 2 (udir.no)

Muntlig eksamen

Muntlig eksamen er todelt og består av en forberedelsesdag og selve eksamensdagen. Hver kandidat har eksamenstid på 30 minutter på eksamensdagen. Muntlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 er lokalt gitt. Det betyr at du har laget/vært med på å lage oppgavesettene elevene dine kan få på en eventuell muntlig eksamen.

En god eksamen skal være valid, det vil si at den skal teste det den er ment å teste. Videre skal en god vurdering være reliabel, det vil si konsistent ved at samme prestasjon skal gi samme karakter med ulike sensorer. Målet bør være at samarbeidet internt på skolen og mellom deg som eksaminator og sensor skal gjøre at det blir mest mulig validitet og reliabilitet i resultatet.

Forberedelsesdag

Elevene skal møte på skolen og trekke oppgavesett. Trekket skal være tilfeldig og ikke styres av faglærer, men samme oppgavesett kan trekkes av inntil tre elever på samme parti. Samme situasjonsbeskrivelse/case kan benyttes som utgangspunkt for hele partiet, men da med noe ulik vinkling.

Oppgavesettet skal gi elevene et utgangspunkt for eksamen, men eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen. Sammen med oppgavesettet skal det opplyses om aktuelle kompetansemål og vurderingskriterier.

Elevene har rett til veiledning, og det er hensiktsmessig at du som faglærer er veileder. Det er ikke et krav at veileder skal være sammen med elevene hele dagen. Elevene kan avtale tid for veiledning.

Elevene velger selv om de vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. Det kan være lurt å tenke gjennom på forhånd hva du skal svare dersom noen av elevene spør deg om råd knyttet til hvorvidt de bør velge å ha presentasjon på muntlig eksamen eller ikke.

For elever som velger å ha en presentasjon, kan denne som sagt utgjøre inntil 10 minutter. Elevene får deretter oppfølgingsspørsmål til presentasjonen. Resten av eksamen er en fagsamtale om de oppgitte kompetansemålene.

For elever som velger å ikke ha en presentasjon, starter fagsamtalen med en gang. For elever som ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitte kompetansemål til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

Å stille spørsmål på muntlig eksamen

På muntlig eksamen er det du som faglærer som er eksaminator, altså den som leder samtalen og stiller spørsmål. Eksaminering og vurdering skjer i sanntid, og på muntlig eksamen er det et samspill mellom deg som eksaminator, eleven og sensor.

Det er lurt å tenke over hvordan du som lærer kan legge til rette for at elevene får vist mest mulig kompetanse. Du kan for eksempel reflektere over følgende:

  • Skal du stille flere spørsmål etter hverandre, såkalte multiple spørsmål?

    Kan multiple spørsmål fungere som stillas for elevene, eller kan det begrense muligheten til å vise kompetanse?

  • Hvordan skal du håndtere mangelfulle svar?

    Skal du stille et nytt, omformulert spørsmål, eller skal du gå videre til et annet spørsmål?

I videoene under kan du høre mer om multiple spørsmål og det å håndtere mangelfulle svar:

Vimeo: Multiple spørsmål – Karianne Skovholt

Vimeo: Lærer drar ut svar – Maria Njølstad Vonen

Tenk over

Hva mener du kan være fordeler og ulemper med

  • å stille multiple spørsmål

  • å forsøke å få elever til å svare på spørsmål selv om de har sagt at de ikke kan svare

  • å stille et spørsmål som: "Er det noe du har lyst til å si, som du ikke har fått sagt?"

Elevene kjenner ofte på nerver på eksamensdagen, og det samme kan gjelde for deg som lærer. Her er noen tips som kan komme både deg som lærer og elevene til gode:

  • Tenk over hva du vil spørre om, og hvordan du vil formulere spørsmålene.

  • Lag en spørsmålsguide med sentrale og åpne spørsmål og tenk ut noen oppfølgingsspørsmål.

  • Vær bevisst på at elevene skal få mulighet til å vise kompetanse, at spørsmålene er varierte, og at de dekker ulike kompetansemål.

  • Gi elevene god nok tid til å svare på spørsmål under eksamineringen.

  • Unngå å bruke veldig mye tid på å dra ut svar når elevene har sagt de ikke vet svaret.

  • Følg med på tiden. Bruk gjerne stoppeklokke under eksamineringen.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 2 på Udir og vurderingskriterier. Her er et forslag til vurderingskriterier til muntlig eksamen. Karakteren skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer fram på eksamen.

Dersom eleven velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke den digitale/skriftlige framstillingen i presentasjonen, som er laget i forberedelsestiden, vurderes i seg selv. Derimot skal kompetansen eleven viser muntlig gjennom presentasjonen sin på eksamensdagen sammen med oppfølgingsspørsmålene og fagsamtalen, vurderes.

Tips til eksamenstreningsoppgaver

Her er noen forslag til oppgavesett som kan benyttes som øving til en eventuell muntlig eksamen:

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 28.04.2024

Læringsressurser

Om betafaget