Hopp til innhold

Fagstoff

Visjon

"En verden der alles barns rettigheter blir innfridd". Dette er visjonen til UNICEF Norge. Den har som hensikt å engasjere både medarbeidere og givere. En god visjon gjenspeiler virksomhetens ambisjoner og verdier og skal inspirere de ansatte til å jobbe mot et felles mål.

Hva er en visjon?

En visjon er en beskrivelse av det ultimate målet eller av drømmen en virksomhet ønsker å nå på lang sikt. Visjonen bør samle alle i virksomheten rundt et felles bilde av hvor de skal, og den bør gi retning for alle aktiviteter. En visjon kan slik gi en følelse av mening og formål for alle i bedriften og gi en felles forståelse og motivasjon for å arbeide mot det samme målet. Visjonen er altså en viktig byggestein for at en virksomhet skal lykkes over tid.

En visjon er svaret på hvorfor vi går på arbeid – en kort, energigivende setning som forteller oss hvorfor vi finnes til, og hvor vi skal reise sammen.

Sitatet ovenfor er av forfatter og markedsfører Ingebrigt Steen Jensen. Han mener at en visjon ikke trenger å være målbar. Den trenger ikke engang å nås, men skal gi krefter til å ville nå lenger. Enhver virksomhet bør drives av en visjon. Det gjelder ikke bare om å ha en visjon, men bedriften må være drevet av visjonen, som bør være innarbeidet blant alle de ansatte.

Parade i Disney World, Florida. Flere tilskuere ser på at Disney-figuren Timmy Gresshoppe går forbi dem i paraden. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Visjonen skal beskrive hva virksomheten ønsker å oppnå, og gjerne hvordan de ønsker å påvirke verden rundt. En visjon kan dermed også brukes som et verktøy for å kommunisere verdier og målsettinger til kunder, partnere og interessenter. På denne måten kan visjonen være med på å skape en unik identitet for virksomheten og bidra til at den skiller seg ut fra andre aktører i markedet.

Hvordan utvikle en visjon?

Å utvikle en visjon er en viktig del av strategiprosessen til en virksomhet. Strategiprosesser starter ofte med en kartlegging av nåsituasjon. Med utgangspunkt i nåsituasjonen bestemmer virksomheten seg for hvor den ønsker å være på lang sikt. Dette er utgangspunktet for innholdet i visjonen.

Formulering

Når vi skal formulere en visjon, må vi huske at ambisjonene, målene og verdiene til virksomheten bør komme tydelig fram. Den bør også oppleves som motiverende for alle ansatte og peke ut retning for virksomheten. Det mest utfordrende er kanskje å formulere kort noe som er meningsfylt og i en form som gjør visjonen enkel å huske.

NDLA sin visjon

Nasjonal digital læringsarena (NDLA), produsent av denne og andre digitale læringsressurser for videregående opplæring, har følgende visjon:

Sammen skaper vi framtidas læring.

Visjonen gir et bilde av framtida NDLA ønsker å skape, en drøm å strekke seg etter, og sier hva NDLA jobber mot:

  • sammen skaper – læringsressurser skapes i et samarbeid mellom lærere, fagpersoner, bransjen og elever

  • framtidas – alltid utnytte mulighetene ny teknologi gir

  • læring – læring for alle, uansett bakgrunn, skole, utdanningsprogram og lokasjon

Forankring i virksomheten

Det er viktig å forankre visjonen i hele virksomheten. Alle ansatte bør ha et eierskap til visjonen. Ved utarbeiding av ny versjon bør vi derfor involvere hele virksomheten. Dette kan gjøres på mange ulike måter, som for eksempel å arrangere workshops der ansatte får være med å bidra med idéer til visjonen.

Kjennetegn på en god visjon

Hva som er en god visjon, vil avhenge av virksomheten. Noen kjennetegn på en god visjon kan være at den

  • er ambisiøs og utfordrer virksomheten

  • er framtidsrettet

  • gir mening både internt og eksternt

  • er inspirerende

  • formidler verdier

  • er enkelt formulert

  • er unik

Visjon som ledestjerne

Figur som i bokser viser sammenhengen mellom visjon, forretningsidé,  situasjonsanalyse, markedsplan og aktivitetsplan. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Visjonen skal være styrende for virksomheten. Vi kan si at visjonen skal være en ledestjerne. Når en visjon er på plass, utarbeider vi en forretningsidé som bygger opp under visjonen.

Når forretningsidéen er klar, setter vi opp overordnede mål og strategier for virksomheten.

Vi må deretter analysere nåsituasjonen, gjerne med en , før vi kan sette opp en markedsplan.

Aktivitetsplanen, som er en del av markedsplanen, skal hjelpe virksomheten å nå målene sine. Klarer virksomheten å nå de overordnede målene, vil den også i stor grad realisere visjonen sin.

Ved store endringer i markedssituasjonen bør virksomheten vurdere å fornye visjonen sin.

Kilde

Jensen, I. S. (2002). Ona fyr – for deg som vil lykkes sammen med andre. Dinamo Forlag.

CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 03.03.2023

Læringsressurser

Visjon, forretningsidé og mål