Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

THINKY

I denne oppgaven skal dere utvikle visjon, forretningsidé, overordnede mål og strategier for den fiktive virksomheten THINKY, som ønsker å satse på en ny, norsk elektrisk mopedbil.
En liten, rød elbil fra det tidligere norske bilmerket Think kjører i ei gate. På bildet er et veikryss med grønt trafikklys og oppmalte felt i veien omgitt av hvite bygninger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Situasjonsbeskrivelse

Når det gjelder bilproduksjon, har ikke Norge lyktes helt – ikke enda – til tross for flere forsøk. Johan og Knut, som nettopp er ferdig utdannede markedsførere, ønsker å starte opp en virksomhet som skal tilby en ny, norsk elektrisk mopedbil. De velger å kalle den nye virksomheten sin THINKY.

Johan og Knut har lest seg opp om elbiler. De har blant annet latt seg fascinere av den tidligere norske batteridrevne bilen Think. Think er et tidligere norsk bilmerke som ble produsert mellom 1999 og 2011. Elbilen Think City var en toseters elektrisk bybil med forhjulsdrift og karrosseri av termoplast. Think-virksomheten ble begjært konkurs tre ganger.

Johan og Knut har lagt merke til at det er økende interesse for mopedbiler, siden man kan kjøre mopedbil etter godkjent opplæring fra fylte 16 år. Mopedbilen likner på en liten personbil, men har en toppfart på kun 45 km/t.

Til tross for at tidligere norske bilmerker, som Think, ikke har lyktes helt, har THINKY-gründerne Johan og Karl stor tro på at THINKY kan bli en sterk merkevare i mopedbilmarkedet.

Tips til lærer

La elevene jobbe sammen i grupper på to til tre.

I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor kan elevene legge til egne forutsetninger der de mener det er nødvendig.

La elevene gå rundt i klasserommet og vurdere andre grupper sine forslag til visjon, forretningsidé, overordnede mål og strategier, etter at de har jobbet med de ulike oppgavene.

Ha en felles gjennomgang i klassen, der elevene kan bli enige om en felles visjon, forretningsidè, overordnede mål og strategier.

Oppgave

  1. Utvikle en visjon for THINKY.

  2. Formuler en forretningsidé for THINKY.

  3. Utvikle overordnede mål for THINKY.

  4. Drøft hvordan THINKY kan nå de overordnede målene sine. Hvilke overordnede strategier kan de bruke for å nå målene?

Kilde

Mæhlum, L. & Jarslett, Y. Think. I Store norske leksikon. Hentet 15. mai 2023 fra https://snl.no/Think

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 15.05.2023

Læringsressurser

Visjon, forretningsidé og mål