THINKY
Når det gjelder bilproduksjon, har ikke Norge lyktes helt – ikke enda – til tross for flere forsøk. Johan og Knut, som nettopp er ferdig utdannede markedsførere, ønsker å starte opp en virksomhet som skal tilby en ny, norsk elektrisk mopedbil. De velger å kalle den nye virksomheten sin THINKY.
Johan og Knut har lest seg opp om elbiler. De har blant annet latt seg fascinere av den tidligere norske batteridrevne bilen Think. Think er et tidligere norsk bilmerke som ble produsert mellom 1999 og 2011. Elbilen Think City var en toseters elektrisk bybil med forhjulsdrift og karrosseri av termoplast. Think-virksomheten ble begjært konkurs tre ganger.
Johan og Knut har lagt merke til at det er økende interesse for mopedbiler, siden man kan kjøre mopedbil etter godkjent opplæring fra fylte 16 år. Mopedbilen likner på en liten personbil, men har en toppfart på kun 45 km/t.
Til tross for at tidligere norske bilmerker, som Think, ikke har lyktes helt, har THINKY-gründerne Johan og Karl stor tro på at THINKY kan bli en sterk merkevare i mopedbilmarkedet.
Utvikle en visjon for THINKY.
Formuler en forretningsidé for THINKY.
Utvikle overordnede mål for THINKY.
Drøft hvordan THINKY kan nå de overordnede målene sine. Hvilke overordnede strategier kan de bruke for å nå målene?