Hopp til innhold

Fagstoff

Overordnede mål

Overordnede mål er viktige som et strategisk styringsverktøy for å realisere virksomhetens visjon og forretningsidé.

Hva er overordnede mål?

Et mål er en ønsket tilstand eller et ønsket resultat på et framtidig tidspunkt. Overordnede mål er langsiktige, overgripende mål som danner grunnlaget for virksomhetens strategier og handlinger. De overordnede målene støttes opp med flere og ofte mer konkrete delmål.

Det er naturlig at mange av de overordnede målene er økonomiske mål som er direkte eller indirekte knyttet opp mot virksomhetens økonomi. Men mange virksomheter har også ideelle mål, som for eksempel er knyttet til å ta samfunnsansvar.

Målene kan enten være kvantitative eller kvalitative. De målene som kan tallfestes, er kvantitative mål.

Tematikk for overordnede mål

De overordnede målene bør dekke hele bredden av virksomhetens satsningsområder, og kan for eksempel handle om

  • omsetning, kostnader og lønnsomhet

  • markedsandel

  • kundetilfredshet

  • innovasjon

  • ansattes tilfredshet og trivsel

  • mangfold og inkludering

  • samfunnsansvar og bærekraft

Kahoot sin logo. Navnet "Kahoot" er skrevet i lilla på grå bakgrunn. Foto.

Omsetning, kostnader og lønnsomhet

Lønnsomhet er én indikator på suksess og blir derfor ofte, sammen med størrelsen på omsetningen og kostnadene, formulert som et overordnet mål. Som eksempel hadde Kahoot en målsetning om en omsetning på mellom 190 og 200 millioner dollar i 2022.

Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør og medgründer i Oda, sitter smilende i svart kjeledress i en av Oda sine gule lastebiler, som de bruker til å frakte dagligvarene de selger på nett. Foto.

Markedsandel

Mange virksomheter har som mål å øke andelen sin av markedet. I dagligvarebransjen er dette vanlig, og som eksempel har Oda som mål å nå en markedsandel på minst 10 %.

Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er avgjørende for langvarig suksess. Ved å sette kundetilfredshet som et overordnet mål vil virksomheten ha fokus på å tilby produkter og tjenester av høy kvalitet som møter kundenes behov og ønsker. Som eksempel har Gjensidige et overordnet mål om å ha en kundetilfredshet på over 78 av 100 innen 2025, og kundebevaring i Norge på over 90 % og i utlandet på over 85 %.

Innovasjon

Innovasjon er en viktig driver for framgang og vekst i virksomheter. Å ha et overordnet mål om å øke innovasjonen kan føre til utvikling av nye produkter, tjenester eller prosesser som gir konkurransefortrinn. Som eksempel har Eidsiva Energi et innovasjonsmål om "innen 2025 å skape en levende portefølje av vekstcaser, å være i prosess med etablering av ett nytt virksomhetsområde, og å ha en ny vesentlig inntektsstrøm fra nye produkter, kundegrupper eller tjenester."

Ansattes tilfredshet og trivsel

Tilfredse ansatte er ofte mer produktive og bidrar til en positiv arbeidskultur. Å ha dette som et overordnet mål kan føre til at virksomheten legger vekt på å tilby gode arbeidsforhold, fordeler og utviklingsmuligheter for ansatte. Som eksempel har Romarheim-gruppen, som er leverandør av forskalingsmateriell, et overordnet mål om å utvikle et trygt og sikkert arbeidsmiljø, skape trivsel, forebygge helseskader/arbeidsulykker, samt å sikre at lover og forskrifter er oppfylt.

Logoen til DNB på murvegg. Foto.

Mangfold og inkludering

Et arbeidsliv med et mangfald av mennesker med ulike kjønn og språkkunnskaper, ulik bakgrunn og kulturell forståelse kan bidra til innovasjon, vekst og verdiskaping. Som eksempel har DNB som målsetning at kjønnsfordelingen blant ledere i DNB skal være 40/60 uavhengig av kjønn på alle ledernivåer.

Samfunnsansvar og bærekraft

Telenor sin logo med neonlys. Foto.

Virksomheter har ofte et ansvar for å bidra positivt til samfunnet. Å ha dette som et overordnet mål kan bety at virksomheten fokuserer på å være bærekraftig og miljøvennlig, og å gi tilbake til samfunnet gjennom veldedighet eller frivillig arbeid. Som eksempel har Telenor som mål å bli karbon-nøytrale innen 2030, samt bruke teknologi til ytterligere å bidra til grønne løsninger.

Hvordan utvikle overordnede mål?

Når vi har utviklet en visjon og en forretningsidé, må vi starte arbeidet med å utvikle overordnede mål som skal være et styringsverktøy for virksomhetens strategi.

De overordnede målene skal sammen med visjonen og forretningsidéen gi retning for virksomhetens utviklingsarbeid. Hvor ønsker virksomheten å gå? Hva og hvem vil de bli? Målene må være en integrert del av virksomhetens kultur og strategi.

Forankring i virksomheten

Det er viktig å skape eierskap til målene internt i virksomheten. Derfor bør en utviklingsprosess på en hensiktsmessig måte involvere flest mulig ansatte.

De overordnede målene bør også kommuniseres klart og tydelig til alle ansatte. Det er viktig å sørge for at alle har en klar forståelse av hvordan arbeidet deres bidrar til å nå disse målene. Dette vil hjelpe til å motivere teamet til å jobbe sammen mot felles mål.

SMART-modellen

Ved utforming av mål kan vi bruke SMART-modellen, som sier at mål bør være spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsavgrensede. Les mer om SMART-modellen i artikkelen "Å formulere mål".

Vurdere mål

Når vi skal vurdere de overordnede målene til en virksomhet, kan vi ta utgangspunkt i SMART-modellen og sjekke om hvert enkelt mål er spesifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsavgrenset. I tillegg må de overordnede målene være konsistente. Med det mener vi at målene må kunne oppnås samtidig, at de ikke motarbeider hverandre.

Måloppnåelse

For å kunne vurdere i hvilken grad virksomheten har klart å oppnå de overordnede målene sine, må vi ha tilgang til statistikk og nøkkeltall. Jevnlig analyse av nøkkeltall kan gi virksomheten et innblikk i om de har en tilfredsstillende progresjon mot målet. Det bør holdes regelmessige møter for å diskutere framtida og eventuelle utfordringer.

Overordnede mål skal være langsiktige, men ved endringer i virksomhetens situasjon eller i markedet kan det likevel være behov for å justere målene.

Eksempel – NRK

NRK sine overordnede mål skal gi retning for hvilket innhold som produseres.

NRK sine overordnede mål (2023)

  • NRK styrker og utvikler demokratiet.

  • NRK løfter og beriker norsk og samisk språk og kultur.

  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge.

  • NRK skaper store fellesopplevelser.

  • NRK er først med det siste, forklarer og viser sammenhenger.

  • NRK begeistrer med innhold ingen andre lager.

  • NRK er attraktiv for hver nye generasjon.

Drøft

Drøft om NRK sine overordnede mål er

  • økonomiske eller ideelle

  • konsistente

  • i samsvar med SMART-modellen

På hvilken måte synes du innholdet på NRK innfrir målene? Gi eksempler.

Kilder

DNB-konsernet (2022). Årsrapport 2021.
https://www.ir.dnb.no/sites/default/files/DNB_Arsrapport_2021.pdf

Eidsiva Energi (2020). Årsrapport 2019. https://www.eidsiva.no/globalassets/dokumenter/arsrapport-2019-eidsiva_energi.pdf

Finansavisen. (2021, 8. september). Kahoots omsetningsmål for 2022. https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2021/09/08/7733458/kahoots-omsetningsmal-for-2022

Gjensidige. (u.å). Gjensidiges strategi 2020–2025. Hentet 13. april 2023 fra https://www.gjensidige.no/konsern/om-oss/strategi-og-m%C3%A5l

Lorentzen, B. / Romarheim-gruppen (2020). HMS politikk https://www.romarheim.no/uploads/1/0/7/9/107952887/hms_politikk.pdf

NRK. (u.å). Dette er NRKs strategi. Hentet 13. april 2023 fra https://info.nrk.no/strategi/

NTB Kommunikasjon. (2022, 19. januar). Historisk år for Oda: vokste med halv milliard i 2021. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/historisk-ar-for-oda-vokste-med-halv-milliard-i-2021?publisherId=12583954&releaseId=17924454

Telenor. (u.å). Vår strategi. Hentet 13. april 2023 fra https://www.telenor.no/om/samfunnsansvar/artikler/varstrategi.jsp

CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 31.05.2023

Læringsressurser

Visjon, forretningsidé og mål