Norsk matvareindustri
Norsk matvareindustri bruker aktivt kvalitet og bærekraft i markedsføringen sin. Industrien har fokus på innovasjon og bruk av lokale råvarer. Dette kombinert med strenge krav til matsikkerhet har gitt norsk matvareindustri et godt omdømme både nasjonalt og internasjonalt.
Bruk kildene nedenfor til å undersøke om norsk matvareindustri er så etisk, kortreist og miljøvennlig som den blir framstilt i markedsføringen. Skriv ned argumenter som taler for og i mot.
De senere årene har det i Norge vært et økende fokus på bærekraft. Drøft hvorvidt dere synes dette gjenspeiles i kildene nedenfor, som er fra henholdsvis 2021, 2019 og 2007.
Diskuter i klassen:
Er norsk matvareindustri bærekraftig?
I 2019 gikk Gilde ut med følgende budskap i reklamekampanjer: "Står det Gilde på pakka, skal du være trygg på at kjøttet er norsk, og at dyra har det bra." I 2021 kom innrømmelsen om grønnvasking.
Benytt minst tre av kildene nedenfor og drøft og vurder Gilde sitt arbeid med bærekraft og samfunnsansvar.
Vurder Gilde sin utøvelse av samfunnsansvar opp mot virksomhetens omdømme.
I skjemaet nedenfor skal du skrive inn hvordan matvareindustrien påvirker de tre bærekraftsdimensjonene økonomi, miljø og sosial bærekraft.
Filer
Drøft ut fra det utfylte skjemaet hvordan matvareindustrien påvirker bærekraftig utvikling.
Drøft ulike tiltak for å gjøre matvareindustrien mer bærekraftig.
Analyser bærekraftsprofilen til to bedrifter.
Bærekraftsprofilen til Synnøve Finden
Beskriv likheter og ulikheter.
Hvem synes dere presenterer seg best på bærekraft? Begrunn svaret.