Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Drøft faktorer som påvirker prissetting

I denne oppgaven skal du drøfte ulike faktorer som påvirker prissetting, og anbefale en prisstrategi for den fiktive virksomheten Bees of Norway. Denne skriveoppgaven egner seg som eksamenstrening.
Ulike typer honning i krukker. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tenk eksamenstrening

Denne oppgaven egner seg som øving til en eventuell skriftlig eksamen. På eksamen har du 5 timer til rådighet. Oppgaven tilsvarer én av tre oppgaver på eksamen og egner seg derfor til en dobbeltime.

Retningslinjer for skriftlig eksamen
  • Hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen.

  • Du har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler på eksamen, men ikke internett for øvrig. Du vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen – Vigo IKS.

  • Det er ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som praterobot (chatbot) eller tilsvarende teknologi.

Situasjonsbeskrivelse

Tenk deg at du er markedsansvarlig i den fiktive norske virksomheten Bees of Norway som skal starte produksjon og salg av økologisk honning. Bees of Norway vil bidra til å fremme god biehelse og følge strenge krav til dyrevelferd, bærekraft og sporbarhet. Virksomheten har blant annet satt seg som mål å skape et godt omdømme og en lojal kundebase i Norge, samtidig som de ønsker å jobbe for å ekspandere til det internasjonale markedet.

Virksomheten ser for seg å selge produktene sine både på nett og i fysiske butikker. På nettet vil de ha en egen nettbutikk der kundene kan bestille honning direkte eller abonnere på faste leveranser. I tillegg ønsker de å samarbeide med andre nettbutikker som selger økologisk mat og drikke. Bees of Norway håper å få innpass i de store dagligvarekjedene, og de vil jobbe for å få produktene sine på plass i helsekostbutikker og delikatesseforretninger.

Skriveoppgave

Drøft ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for Bees of Norway.

Nedenfor finner du stikkord som kan være til hjelp i drøftingen og tips til skrivingen.

Stikkord som kan være til hjelp i drøftingen
  • Kostnadsstruktur

  • Kundenes betalingsvillighet

  • Tilbud og etterspørsel i markedet

  • Priselastisitet

  • Offentlige avgifter og reguleringer

  • Konkurransesituasjonen og maktforhold

  • Prissetting i ulike markeder:

    • det norske forbrukermarkedet

    • det internasjonale markedet

  • Prissetting på nett

  • Utvikle prisstrategi:

En pil går fra venstre mot høyre. Fem informasjonsbokser er plassert på pila og viser stegene mot endelig prissetting på et produkt. I boksene står det: Velg overordnet prisstrategi, Velg prissettings-metode, Fastsett en basispris, Juster prisen, Endelig pris på produkt. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
Tips til skrivingen
  • Les oppgaven og situasjonsbeskrivelsen nøye og sikre deg at du forstår hva oppgaven ber deg om å gjøre.

  • Svar presist og relevant på det oppgaven ber deg om.

  • Merk deg handlingsverb i oppgaven, slik at du drøfter der du blir bedt om å drøfte og så videre.

  • Benytt og definer relevante fagbegrep.

  • Jobb med å skape en god struktur.

  • Bruk hensiktsmessige kilder og siter og henvis på en etterprøvbar måte.

  • Anvend relevant fagstoff, faktainformasjon og refleksjon til å komme fram til og underbygge begrunnelser, framheve poenger og komme med anbefalinger. Redegjør for valg du tar underveis i besvarelsen.

Relatert innhold

Hvilken pris som gir best lønnsomhet, påvirkes av interne forhold som produktets verdi og virksomhetens kostnadsstruktur og mange eksterne forhold.

Hvordan bør vi gå fram når vi skal utvikle en prisstrategi for virksomheten? Riktig pris er avgjørende for lønnsomhet og kan også være viktig for omdømmet.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 12.12.2023

Læringsressurser

Prisstrategi