Drøft faktorer som påvirker prissetting
Denne oppgaven egner seg som øving til en eventuell skriftlig eksamen. På eksamen har du 5 timer til rådighet. Oppgaven tilsvarer én av tre oppgaver på eksamen og egner seg derfor til en dobbeltime.
Tenk deg at du er markedsansvarlig i den fiktive norske virksomheten Bees of Norway som skal starte produksjon og salg av økologisk honning. Bees of Norway vil bidra til å fremme god biehelse og følge strenge krav til dyrevelferd, bærekraft og sporbarhet. Virksomheten har blant annet satt seg som mål å skape et godt omdømme og en lojal kundebase i Norge, samtidig som de ønsker å jobbe for å ekspandere til det internasjonale markedet.
Virksomheten ser for seg å selge produktene sine både på nett og i fysiske butikker. På nettet vil de ha en egen nettbutikk der kundene kan bestille honning direkte eller abonnere på faste leveranser. I tillegg ønsker de å samarbeide med andre nettbutikker som selger økologisk mat og drikke. Bees of Norway håper å få innpass i de store dagligvarekjedene, og de vil jobbe for å få produktene sine på plass i helsekostbutikker og delikatesseforretninger.
Drøft ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for Bees of Norway.
Nedenfor finner du stikkord som kan være til hjelp i drøftingen og tips til skrivingen.
Relatert innhold
Hvilken pris som gir best lønnsomhet, påvirkes av interne forhold som produktets verdi og virksomhetens kostnadsstruktur og mange eksterne forhold.
Hvordan bør vi gå fram når vi skal utvikle en prisstrategi for virksomheten? Riktig pris er avgjørende for lønnsomhet og kan også være viktig for omdømmet.