Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Prissetting av frosne burgermenyer

I denne oppgaven skal du jobbe med en fiktiv case om McDonald's. Utgangspunktet er en idé om frosne burgermenyer som kan varmes opp hjemme. Du skal vurdere idéen, drøfte ulike faktorer som påvirker prissetting og utvikle prisstrategi.
Hamburgermeny med pommes frites og hamburger plassert i hver sin røde eske. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Situasjonsbeskrivelse

Forestill deg at du jobber i markedsavdelingen for McDonald's Norge sammen med blant andre Tina. Det siste året har dere jobbet målrettet med markedsstrategien.

Den nyeste idéen til Tina er frosne burgermenyer som kan varmes opp i mikrobølge- eller stekeovn. Hun ønsker at målgruppa skal få et tettere forhold til McDonald's ved at de også kan kjøpe produktet i vanlige matbutikker, for så å varme det opp og spise det hjemme. Med andre ord – enkle middager for én eller flere personer.

Det er de klassiske menyene "Big Mac", "Quarter Pounder" og "Happy Meal" (altså burger, pommes frites og eventuelt en liten leke) som Tina mener bør prøvelanseres.

Oppgave 1

Drøft og begrunn hvorvidt du ville ha vært positiv til Tinas idé og rådet McDonald's til å satse på frosne burgermenyer eller ikke.

Oppgave 2

Se for deg at McDonald's velger å planlegge en prøvelansering. Drøft ulike faktorer som vil påvirke prissetting av de frosne burgermenyene.

Aktuelle kartleggingsspørsmål
  • Hva er prisene på de klassiske menyene "Happy Meal", "Big Mac" og "Quarter Pounder" hos McDonald's?

  • Hvordan bør prisnivået på de frosne burgermenyene være i forhold til burgermenyene på McDonald's? (Merk at det i frosne menyer ikke inngår drikke.)

  • Tror du det er en reell fare for at matbutikkene kan starte priskrig på burgermenyene? Vil det i så fall kunne ramme restaurantene også? Begrunn.

  • Hva kjennetegner tilbudet og etterspørselen i markedet for frosne burgermenyer?

  • Hvem er konkurrentene til de nye frosne burgermenyene til McDonald's?

  • Hva kjennetegner konkurrentenes prissetting?

  • Hvem tenker du er aktuelle målgrupper til de frosne burgermenyene?

  • Hvor mye tror du målgruppene synes de frosne burgermenyene er verdt?

  • Hvilke andre faktorer kan påvirke prissettingen av de frosne burgermenyene?

Oppgave 3

Nå skal du utvikle en prisstrategi for de frosne burgermenyene.

En pil går fra venstre mot høyre. Fem informasjonsbokser er plassert på pila og viser stegene mot endelig prissetting på et produkt. I boksene står det: Velg overordnet prisstrategi, Velg prissettings-metode, Fastsett en basispris, Juster prisen, Endelig pris på produkt. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

Hvordan bør vi gå fram når vi skal utvikle en prisstrategi for virksomheten? Riktig pris er avgjørende for lønnsomhet og kan også være viktig for omdømmet.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.11.2023

Læringsressurser

Prisstrategi