Prissetting av frosne burgermenyer
Forestill deg at du jobber i markedsavdelingen for McDonald's Norge sammen med blant andre Tina. Det siste året har dere jobbet målrettet med markedsstrategien.
Den nyeste idéen til Tina er frosne burgermenyer som kan varmes opp i mikrobølge- eller stekeovn. Hun ønsker at målgruppa skal få et tettere forhold til McDonald's ved at de også kan kjøpe produktet i vanlige matbutikker, for så å varme det opp og spise det hjemme. Med andre ord – enkle middager for én eller flere personer.
Det er de klassiske menyene "Big Mac", "Quarter Pounder" og "Happy Meal" (altså burger, pommes frites og eventuelt en liten leke) som Tina mener bør prøvelanseres.
Oppgave 1
Drøft og begrunn hvorvidt du ville ha vært positiv til Tinas idé og rådet McDonald's til å satse på frosne burgermenyer eller ikke.
Oppgave 2
Se for deg at McDonald's velger å planlegge en prøvelansering. Drøft ulike faktorer som vil påvirke prissetting av de frosne burgermenyene.
Oppgave 3
Nå skal du utvikle en prisstrategi for de frosne burgermenyene.
Relatert innhold
Hvordan bør vi gå fram når vi skal utvikle en prisstrategi for virksomheten? Riktig pris er avgjørende for lønnsomhet og kan også være viktig for omdømmet.