Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kan KI utvikle en prisstrategi?

I denne oppgaven skal dere bruke NDLAs praterobot Elevhjelpen i arbeidet med å utvikle en prisstrategi. Utforsk hvordan KI kan brukes og vurder kritisk begrensningene verktøyet har.
Ung dame har åpnet et brev og ser alvorlig inn i kamera. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Om ChatGPT

ChatGPT ble lansert i november 2022 og tok verden med storm. Kunstig intelligens (KI) og videreutvikling av ulike prateroboter har medført mye diskusjon. Den går ut på alt fra hvilke arbeidsoppgaver i arbeidslivet som nå kan utføres ved hjelp av KI til hvilke konsekvenser KI får for vurdering i skolen.

På engelsk heter kunstig intelligens artificial intelligence, og forkortelsen AI blir mye brukt – også på norsk. Begrepet prompt brukes om setningen du skriver inn i en praterobot (chatbot). Prompt kan være et spørsmål, en påstand eller en beskrivelse av et problem du ønsker hjelp med. På NDLA bruker vi det norske begrepet ledetekst i stedet for prompt.

Instruks

Filer

  • Gjennom hele oppgaven skal dere vurdere hvorvidt prateroboten gir dere nyttige innspill i arbeidet med å utvikle en prisstrategi for den fiktive bedriften i situasjonsbeskrivelsen.

  • I oppgaven vil dere erfare at utformingen av er avgjørende for hvilket svar dere får tilbake, så jobb godt med ledetekstene.

  • Jobb i par med oppgaven. Begge skal bruke prateroboten, slik at dere kan sammenlikne svarene dere får. Når dere er ferdige, kan dere diskutere resultatene med et annet par, og gjerne med hele klassen.

  • Husk å føre kilder. Her ser dere hvordan for eksempel NDLAs praterobot føres opp i kildelista i henhold til APA 7:

    Azure OpenAI. (2023). NDLA praterobot: Elevhjelp (9. oktober versjon) [Stor språkmodell GPT-3.5 Turbo]. NDLA. https://ndla.no/minndla

  • Bruk NDLA og andre kilder underveis i oppgaven for å vurdere kvaliteten av svarene dere får fra prateroboten.

Fagartikler om prisstrategi på NDLA

Oppgave

Bruk NDLAs praterobot Elevhjelpen når dere i denne oppgaven skal arbeide med å utvikle en prisstrategi for Kiras e-bok.

Dere skal bruke stegene som er beskrevet i artikkelen "Utvikle prisstrategi" når dere jobber med å utvikle en prisstrategi. Sett opp egne forutsetninger der dere mener det er nødvendig. Husk å skrive tydelig underveis i oppgaven hvilke forutsetninger dere eventuelt setter opp.

En pil går fra venstre mot høyre. Fem informasjonsbokser er plassert på pila og viser stegene mot endelig prissetting på et produkt. I boksene står det: Velg prisstrategi, Velg prissettings-metode, Fastsett en basispris, Juster prisen og Endelig pris på produkt. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Situasjonsbeskrivelse

Kira er selvstendig næringsdrivende og gründer med over 10 års erfaring innen coaching og rådgivning. Hun driver bedriften KI konsulenttjenester AS. Bedriften coacher personer som ønsker å starte sin egen gründervirksomhet.

Bedriften tilbyr webinarer og individuelle coaching-timer over nett. Kira har et godt omdømme i bransjen som en kunnskapsrik, profesjonell og inspirerende coach. Kundegruppa er voksende og lojal. Kira har nylig skrevet en e-bok med navn KI-tips i forretningssammenheng, som hun nå ønsker å selge. I den forbindelse trenger hun hjelp til å utvikle en prisstrategi.

Del 1: Velg en overordnet prisstrategi

  1. Lim inn situasjonsbeskrivelsen som ledetekst i prateroboten.

  2. Hvilket svar gir prateroboten dere? Sammenlikn svarene dere får.

  3. Fikk dere noen gode innspill til valg av overordnet prisstrategi?

  4. Ved behov skriv inn konkrete oppfølgingsspørsmål, som for eksempel om Kira bør velge høy (skumming av markedet), nøytral eller lav (prisinntrengning) som sin overordnete prisstrategi.

Ut fra svarene til prateroboten skal dere velge den overordnede prisstrategien for Kira.

  1. Beskriv praterobotens argumenter for valg av overordnet prisstrategi.

  2. Vurder argumentene som prateroboten bruker. I hvilken grad er du enig i argumentasjonen?

  3. Diskuter og vurder om dere vil beholde den overordnete prisstrategien som prateroboten anbefalte (dersom den gav en konkret anbefaling), eller om dere vil velge en annen overordnet strategi.

Del 2: Velg prissettingsmetode

  1. Utform tre ulike ledetekster som kan gi dere hjelp til valg av prissettingsmetode (verdibasert/markedsbasert, kostnadsbasert, konkurransebasert, dynamisk prissetting).

  2. Sett inn de ulike ledetekstene inn i prateroboten.

  3. Skriv ned de ulike svarene dere får.

  4. Hvilken ledetekst gav best svar?

  5. Hvordan påvirket utforming av ledetekstene svarene dere fikk?

  6. Ut fra svarene og vurderingene dere har gjort, skal dere velge en prissettingsmetode. Husk å begrunne valget.

Del 3: Fastsett en basispris

  1. Spør prateroboten om hvilken pris dere bør sette på boka KI-tips i forretningssammenheng.

  2. Tallfest hva dere mener er en fornuftig basispris.

  3. Begrunn valget av pris. Fikk dere gode innspill fra prateroboten, eller har dere brukt andre kilder i arbeidet med å bestemme pris?

Del 4: Juster prisen og sett en endelig pris

  1. Bruk erfaringene fra tidligere i oppgaven til å utvikle gode ledetekster når dere nå skal spørre prateroboten om følgende: Bør Kira justere basisprisen med psykologisk prising, prisdifferensiering eller rabatt- og bonusordninger?

  2. Vurder svarene dere får. Er dere enige, eller vil dere eventuelt justere prisen på en annen måte? Begrunn.

Del 5: Oppsummer prisstrategien

  1. Sammenfatt et prisstrategi-dokument der dere kommer med en samlet anbefaling til Kira om hvordan hun bør utforme prisstrategien sin. Alle deler av prisstrategien skal begrunnes godt.

  2. Sett dere sammen med ei annen gruppe og presenter prisstrategiene for hverandre. Still hverandre oppfølgingsspørsmål.

  3. Revider prisstrategien ut fra eventuelle innspill fra medelever.

Del 6: Refleksjon

  1. I hvilken grad synes dere det var nyttig å bruke prateroboten til å utforme en prisstrategi?

  2. Hva synes dere om kvaliteten på svarene dere fikk? Stemte det med andre kilder dere brukte, som fagartiklene på NDLA?

  3. Hvordan vurderte dere hvilke deler av svarene dere brukte i det videre arbeidet?

  4. Hvilke erfaringer har dere gjort med å skrive ledetekster? Skriv ned tre gode tips til andre elever som skal bruke praterobot.

  5. Diskuter hva dere synes er en god bruk av prateroboter i skolearbeid, og hvilke utfordringer dere ser.

Relatert innhold

Du må tenke på roller, presist språk, kontekst, rekkefølge og oppfølgingsspørsmål når du lager ledetekster for å generere tekst fra prateroboter.

CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 22.04.2024

Læringsressurser

Prisstrategi