Personas
Personas er oppdiktede personer som kan representere målgruppa eller målgruppene til en virksomhet. En virksomhet kan ha én, to eller flere kundepersonas.
Beskrivelse av personas for NDLA
Bilde 1:
Navn: Mohammed
Alder: 18 år
Stilling: elev på realfag på studiespesialisering, vg3
Familie: mor, far og fire søsken
Type: pliktoppfyllende, lærevillig, selvstendig
Skolefaglig: språklig svak i norsk (har norsk som andrespråk), men sterk i engelsk, er realfaglig sterk
"Jeg savner begrepslister og ordforklaringer i lesefag som historie og religion."
Siste opplevelse: Mohammed skulle lage en prosjektoppgave med temaet kolonialisme i historie, men strevde med å få oversikten over innholdet i temaet, og hvilket innhold som var viktigst å presentere i oppgaven.
Mål: Mohammed ønsker å studere medisin for å bli lege. Skal han komme inn på legestudiet må han fullføre videregående skole med beste karakterer i de aller fleste fag og ha faglig fordypning i realfagene.
Bilde 2:
Navn: Helge
Alder: 58 år
Stilling: yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk, utdannet tømrer og adjunkt
Familie: kone og tre voksne sønner
Type: utrygg på digitale verktøy, trives med forutsigbarhet
"Jeg skulle ønske vi kunne dele undervisningsopplegg med hverandre på gamlemåten, ikke som digitale ressurser."
Siste opplevelse: Helge skulle dele en tverrfaglig ressurs om oppussing av bad i bygg- og anleggsteknikk og matematikk, men syntes det var umulig å forstå hvordan han skulle dele ressursen i en mappe på Min NDLA.
Mål: Helge ønsker at flest mulig elever skal bestå med best mulig resultat. Han ønsker også at årene på bygg- og anleggsteknikk skal gi elevene hans en best mulig start på livet og yrkeskarrieren.
Bilde 3:
Navn: Lise
Alder: 16 år
Stilling: elev på helse- og oppvekstfag, vg1
Familie: bor hjemme hos mor, som er eneforsørger
Type: usikker, lav selvtillit, uselvstendig, pliktoppfyllende
Skolefaglig: svak leser, mangler forståelse og strategier for å tilegne seg kunnskap. Har behov for praktisk tilnærming til fagene.
"Jeg synes lange fagtester og lange tekststykker i matematikk er vanskelig."
Siste opplevelse: Lise skulle lese til en viktig prøve i norskfaget om sammensatte tekster, men fant ingen forenklet versjon av teksten.
Mål: Lise ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider. Hun må derfor ha karakteren 2 eller bedre i alle fag, og gå to år i lære der hun anvender fagstoffet og viser egnethet i faget for å få fagbrev.
Bilde 4:
Navn: Monica
Alder: 36 år
Stilling: lektor på studieforberedende utdanningsprogram
Familie: mann og to små barn
Type: "early adopter", lærevillig
"Jeg ønsker å bli bedre til å remikse innhold fra ulike steder."
Siste opplevelse: Monica fant en spennende undervisningsressurs på nett som ikke fungerte for hennes elever uten remiksing og tilpasning. Mulighetene for å få til nettopp dette var få, og verktøyene tungvinte.
Mål: Monica ønsker å finne og innhente innhold og tilpasse det til egne behov. Hun ønsker også å dele eget (tilpasset) innhold.
Her er noen flere eksempler på ulike personas:
Velg mellom oppgave 1, 2 og 3 (eller gjør alle hvis du vil).
Oppgave 1
Tenk deg at du skal starte en virksomhet der du skal tilby ulike friluftslivkurs, som toppturkurs, skredkurs og fjellski- og offpiste-kurs. Lag to eller flere forslag til personas for målgruppa/målgruppene du ønsker å henvende deg til.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for denne tenkte virksomheten?
Oppgave 2
Lag to eller flere forslag til personas for Zalando, en nettbutikk som i hovedsak selger klær, sko og tilbehør.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for Zalando?
Oppgave 3
Lag to eller flere forslag til personas til Pink Fish, en hurtigmatkjede med fokus på norsk sjømat.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for Pink Fish?