Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kodekammer om Sult

Du våkner opp i en sliten leilighet i Kristiania i 1890. Her begynner du å romstere rundt og finne spor etter en tidligere leieboer. Klarer du å finne spor, løse ledetrådene og finne ut hva som ble leieboerens skjebne?

Tips til spillet

  • Spill i fullskjermmodus.

  • Spillet er et kodekammer (escape room). Det vil si at du må løse noen oppgaver og finne et kodeord for å komme deg videre i spillet.

  • Det kan gjemme seg informasjon mange steder i rommet. Legg merke til når musepekeren går fra å være ei åpen hånd (🤚) til å peke(👆). Da kan du klikke.

  • Du kan velge å ha på lyd. Den slår du på nede i venstre hjørne (🔊).

  • Det kan være lurt å åpne videoer i fullskjermmodus også. Videoene lukkes igjen ved at du klikker på knappen nede til høyre.

Lærerveiledning

Kodekammeret vil fungere fint som introduksjon til Hamsun. Bare vær klar over at elevene lett kan bli veldig opptatt av konkurransen. Derfor kan det være lurt å følge opp med oppgavene som hører til for å sikre at de leser teksten og reflekterer over innholdet.

Ønsker du å få tilsendt lærerveiledning? Skriv til oss på hjelp@ndla.no.

Oppgave 1. Et kodekammer som bygger på Sult

Prøv å gå gjennom kodekammeret under. Dere kan jobbe i par eller aleine. Det er også mulig å arrangere en klassekonkurranse der den første som kommer fram til endestasjonen, er vinneren.

Tips

  • Trykk øverst i høyre hjørne for å få kodekammeret i fullskjerm. Dette er viktig for at du skal få med deg alle detaljene.

  • Bildet er i 360-format. Du må derfor bevege deg rundt i rommet med pc-musa.

  • Hvis hånda blir til en pekefinger, er det verdt å stoppe opp og lese.

  • Ta deg tid til å lese teksten nøye. Scenebeskrivelsene er spesielt viktige. Hvis du har behov for å lese dem en gang til, trykk på i-en nederst til venstre.

  • Du kan få lyd ved å trykke på lydikonet nede til venstre.

Oppgave 2. Hvem var egentlig Knut Hamsun?

A. Jobb aleine

Skriv ned førsteinntrykket ditt etter å ha jobba med kodekammeret:

  • Hvem var Knut Hamsun?

  • Hva var han opptatt av?

  • Hvordan syntes han god litteratur skulle være?

  • Og hvordan skulle den ikke være?

B. Jobb i par

Da dere gjennomførte kodekammeret, var dere kanskje mest opptatt av å finne kodene fortest mulig. Men det står faktisk ganske mye interessant om Hamsun der. Nå skal dere gå gjennom kodekammeret en gang til, men i rolig tempo. Underveis skal dere notere ned svar på spørsmålene i dokumentet under.

Oppgave 3. Likheter mellom kodekammeret og Sult

Gjør oppgava "Fra det ubevidste sjæleliv" og Sult under. Diskuter deretter hvilke likheter dere ser mellom

  • Hamsuns liv

  • kodekammeret

  • Sult

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 01.06.2022

Læringsressurser

Modernismens begynnelse