Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Hold en tale!

Skriv og framfør en enkel tale om en person du setter høyt, og sett opp vurderingskriterier for en god tale.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Elever i et klasserom. Noen sitter ved pulter med pc-en oppe og viser fram arbeidet sitt, andre står ved siden av og ser på. Alle er engasjert og smiler. Foto.

Å skrive tale behøver ikke være noen ensom jobb! Hør på hverandres ideer og utkast, og hjelp hverandre!

Oppgave 1

Skriv manus til en hyllesttale etter grunnoppskrifta. Velg ett av de følgende emnene:

  1. en person, et kjæledyr eller en ting som betyr mye for deg
  2. et bursdagsbarn i klassen
  3. en bok- eller filmkarakter som du har sansen for

Manuset ditt skal være på mellom 350 og 500 ord.

Oppgave 2

Hvilke krav bør vi stille til tale og framføring? Lag et forslag til vurderingskriterier. Jobb gjerne i grupper! Tenk på

  1. hva oppgaveteksten krever
  2. hva som gir taleren troverdighet (etos)
  3. hvordan talen bør være bygd opp, og hva den bør inneholde (logos)
  4. hva taleren bør gjøre for å bevege publikum (patos)

Skriv ned to-tre konkrete krav per kulepunkt over som dere ser på som viktige. Bli så enige i klassen om hvilke seks til ti kriterier som er viktigst. Prøv å formulere dem kort og konkret.

Oppgave 3

Framfør talen for klassen. Tillatt hjelpemiddel er en liten huskelapp på opptil 50 ord.

Sist oppdatert 05.03.2019
Skrevet av Marion Federl

Læringsressurser

Taler

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?