Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Maling og løsemidler

Undersøk egenskaper til oljemaling og akrylmaling , og bruk det du finner ut til å avgjøre hvilke løsemidler som egner seg til disse typene maling.
Bokser med maling og pensler. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunnsstoff

Relatert innhold

Hensikt

Undersøk egenskapene til alkyd- og akrylmaling og bruk dette til å finne egnede løsemidler til disse typene maling.

Forarbeid

  1. Lag en oversikt over stoffene som skal brukes.
  2. Gjennomfør en risikovurdering av stoffene.

Framgangsmåte og resultater

NB! Forsøket bør gjennomføres i avtrekk.

  1. Bland en teskje med maling med en teskje med løsemiddel i ei skål, slik det er oppgitt i tabellen under.

    Hvis dere har andre typer maling, kan dere utvide tabellen og undersøke hvilke løsemidler som egner seg for disse også.

  2. Observer hva som skjer.

1

2

3

4

maling

akrylmaling

alkydmaling

alkydmaling

alkydmaling

løsemiddel

vann

vann + såpe

rødsprit

whitesprit

observasjon

Konklusjon

  1. Hvilke løsemidler egner seg best til akrylmaling? Forklar.
  2. Hvilke løsemidler egner seg best til alkydmaling? Forklar.

Miljømerking på vannbasert maling/akrylmaling

  1. Hvilke miljømerker finner dere på malingene dere bruker på verkstedet? Ta bilder av miljømerkinga og bruk dem i rapporten.
  2. Finn ut hvilke krav som stilles til produkter som har disse merkene.
  3. Finn ut hva akrylmaling inneholder.

Diskuter

  1. Hvilke argumenter er det for å bruke vannbasert maling i verkstedet på skolen?
  2. Finnes det argumenter mot å bruke vannbasert maling på skolen eller på jobb?
  3. Hvilken funksjon har såpe når du rengjør hender og pensler etter at du har brukt vannbasert maling?
  4. Hvilke andre typer maling kan være aktuelle å bruke?
  5. Du maler en utvendig vegg med vannbasert maling. Hvorfor løses ikke malingen opp når det begynner å regne? Bruk figuren under som hjelp når du forklarer.
  6. Hva kjennetegner lateksmaling?
  7. Vurder de ulike typene maling med utgangspunkt i bruk, resultat og miljøpåvirkning.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Tove Wiig og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 09.01.2020

Læringsressurser

Stoffer og materialer