Oppgave
Samme budskap – andre virkemidler
I denne oppgaven skal du øve deg på å fortelle en historie i en annen sjanger og med andre virkemidler enn originalfortellingen. Oppgaven passer godt i samarbeid mellom norsk og mediefag.
Se Christopher Nielsens kortfilm Rulletrappen (2014).
- Beskriv handlingen i filmen ved hjelp av ti viktige stikkord. Disse stikkordene skal du bruke seinere i egen produksjon.
- En filmskaper bruker ofte filmen til å gi uttrykk for egne tanker om tilværelsen. Hvordan tolket du budskapet filmskaperen kommer med i denne kortfilmen?
Nå skal du lage en ny fortelling ved hjelp av andre fortellemåter og virkemidler. Men budskapet skal være det samme som i kortfilmen. Nå har du bruk for stikkordene du skrev da du så filmen.
Du kan velge mellom følgende sjangre:
- blogginnlegg
- muntlig eller skriftlig kåseri
- hørespill
Sett deg godt inn hva sjangeren innebærer og hvilke virkemidler du har til rådighet i denne sjangeren, før du lager fortellingen.
Framfør fortellingene i klassen. For hver framføring gir to elever tilbakemelding på noe som er bra, og én elev tilbakemelding på noe som kunne ha vært bedre.
Diskuter til slutt:
- Har dere oppfattet budskapet i kortfilmen Rulletrappen på samme måte? Hvorfor? Hvorfor ikke? Diskuter dere fram til et omforent budskap.
- Hva tenker dere om problemstillingen Nielsen tar opp i kortfilmen?
Relatert innhold
Fagstoff
Kåseri og petitPetit og kåseri er subjektive tekster med muntlig preg. Tekstene har ofte en humoristisk undertone.
Fagstoff
Fortelleteknikk i radio og podkastEn enkel innføring i fortelleteknikk for radio og podkast.