Reklamefotografiet - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Reklamefotografiet

Reklamefotografiets overordnede mål er å spre informasjon og promotere salg. Et reklamefotografi kan promotere både personer og produkter. Produktbilder kan ha fokus på form eller hvordan produktet brukes.

Reklamefotografering dreier seg stort sett om fotografering av stilleben (bilde av oppstilte gjenstander) til kataloger og annet reklamemateriell. Hensikten er at produktet skal framstå på en lekker og tydelig måte. I tillegg er det vanlig å fotografere “produktet i bruk”. Et eksempel er bilde av en modell som har på seg de klærne som det reklameres for.

Reklamefotografiets overordnede mål er å spre informasjon eller promotere salg. Et vellykket reklamefotografi er kort fortalt et reklamefotografi som ”virker”. Det vil si at det blir lagt merke til og kommuniserer budskapet til riktig målgruppe på en klar og tydelig måte. For å få til dette bør fotografiet

  • være utformet fra en original idé
  • ha en estetisk-tidsriktig form, gjerne med en menneskelig eller humoristisk vinkling
  • være fototeknisk godt. Her skal det være kvalitet gjennom hele prosessen – dvs. i opptakssituasjonen, i motivets innhold og kommunikasjon og til slutt i etterbehandlingen.

Eksempler på budskap i reklamer kan være at “vår parfyme lukter veldig godt”, “disse jeansene har flott fasong” eller mer alvorlige buskap som f.eks. “Husk bilbelte – noen er glad i deg”.

Produktfotografering

Noen bilder har fokus på produktets form, andre har fokus på produktet i bruk. Ved fotografering av stilleben må produktene vises tydelig og framstå som delikate. God lyssetting er viktig.

Bildene skal presentere produktet på en elegant og delikat måte. Bildene tas vanligvis i studio, og produktene er ofte belyst ovenfra og fotografert med kameraet rett på eller skrått ovenfra. Husk å gå nær på motivet ditt – bildene er ofte tette og med liten dybdeskarphet.

Bilder som viser et produkt i bruk, er ofte mer kreative, f.eks. en snekker i arbeid med den nye hammeren sin eller en jente på joggetur med den nye mobiltelefonen sin.

Motefotografi

Hensikten med et motebilde er hovedsaklig å vise fram klær med tilbehør, som regel ved bruk av modell. En underkategori er “glamour photography”, hvor fokus ligger mer på å framheve modellen. Det er vanlig å fotografere både i studio og utendørs på “location”. Virkemidler kan være kreativ lyssetting, kreative poseringer og god blikkontakt.

Arkitekturfotografi

Arkitekturfotografi er bilder av et menneskeskapt byggverk. Det kan være et hus eller en del av et hus. Hensikten er å vise hvordan byggverket ser ut. Fotografen skal dokumentere bygget for sin oppdragsgiver, f.eks. arkitekten, som senere kanskje skal bruke bildene til å vise hva han eller hun har tenkt, den “arkitektoniske intensjonen”.

Oppdragsgiver kan også være en eiendomsmegler som skal selge huset. Det er vanlig å skille mellom interiørfotografier (bilder fra innsiden av bygget) og eksteriørfotografier (bilder av fasaden eller utsiden).

Promotering av personer

Et reklameportrett skal presentere og “selge” personen og er derfor mest brukt av modeller, skuespillere og musikere.

Personen presenteres ofte med bilder av ansikt og kropp. Her brukes virkemidler som hard lyssetting, god blikkontakt og kreativ posering. Som regel er bildene tatt i et fotostudio.

Musikerporterett er beregnet på salg og promotering av et band eller enkeltartister. Bildene brukes som en del av en plakat, plateomslag/-hefte, portrett, eller på nettet. Det brukes ofte “sterke bilder” med impact, kreativ posering, god bildekomposisjon og integrering av tekst eller andre grafiske element. Bildene kan være tatt i studio eller på location.

Relatert innhold

Fagstoff
Produktfotografering

Produktfotografering handler om avfotografering av forskjellige gjenstander. Fotografens jobb er å vise fram produktet på en tydelig og naturtro måte.

Skrevet av Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 28.04.2021