Hopp til innhold
Fagartikkel

Konflikthåndtering

Servicemedarbeidere skal kunne vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktrisiko.

Hvor oppstår konflikter?

Konflikter kan oppstå overalt, også på arbeidsplassen. Som servicemedarbeider er det viktig å kunne vurdere hva som kan skape en konflikt, hvordan konflikter kan unngås, og hvordan man kan sette inn tiltak for å håndtere konflikter.

Hva bør du vite om konflikter?

Som servicemedarbeider er det viktig at du

  • har kunnskap om ulike typer konflikter
  • kjenner til hvordan konflikter kan utvikle seg og forsterkes
  • har ferdigheter i å håndtere konflikter
  • har ferdigheter i kommunikasjon, slik at du ikke bidrar til å forsterke konflikten

Konflikt vil si sammenstøt mellom interesser, verdier og handlinger. På arbeidsplassen kan det oppstå konflikter mellom

  • arbeidsgiver og medarbeider(e)
  • to eller flere medarbeidere
  • medarbeidere og kunder

Konsekvenser av konflikter i arbeidslivet kan være dårlig arbeidsmiljø, uvennskap, krenkelser, dårlig selvtillit, sykemeldinger, dårlig kundeservice, dårlig omdømme for butikken og redusert omsetning.

For å kunne avdekke konfliktrisiko må man kunne kjenne igjen og oppdage tegn på at en konflikt kan oppstå.

Relatert innhold

Fagstoff
Konflikttrappen

Konflikttrappen er en modell som forklarer hvordan konflikter gjerne utvikler seg. Det er enklest å håndtere en konflikt på det nederste trinnet i trappen.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Monica Gjertsen Steinbakk. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 22.09.2023