Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rollespill i konflikthåndtering

Rollespill er en god måte å forberede seg på arbeidssituasjoner. Rollespill øker dine ferdigheter når det gjelder å møte konfliktsituasjoner. Ved å gjennomføre rollespill kan du også få økt forståelse som gjør deg bedre forberedt.
Elever som samarbeider to og to. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Jobb sammen to og to. Den ene har rollen som kunde, den andre som ansatt.

Velg mellom oppgave A eller B. I begge oppgaver er det viktig at alle tar oppgaven seriøst.

  1. Skriv først dialogen mellom medarbeideren og kunden.
  2. Dialogen fremføres deretter som rollespill for klassen.

A) Klesbutikk – en kunde med kjærlighetssorg

Kunden har akkurat gjort det slutt med kjæresten og har kjærlighetssorg. Butikkmedarbeideren i klesbutikken er i ferd med å stenge butikken. Klokken er 18. Butikkmedarbeideren møter kunden og sier: «Vi har dessverre stengt.» Kunden blir raskt irritert, stemmen blir ufyselig og usakelig.

Kunden skal prøve å overtale butikkmedarbeideren til å slippe han/hun inn i butikken. Butikkmedarbeideren skal kjenne hvordan det er å bli kjeftet på, og skal samtidig prøve ut prinsippene for konflikthåndtering.

B) Lekebutikk – en beruset kunde

Butikkmedarbeideren jobber i en lekebutikk på et kjøpesenter. En kunde er beruset og på vei inn i butikken. Butikkmedarbeideren ønsker ikke denne kunden inn i butikken. Oppgaven til butikkmedarbeideren er å hindre kunden i å komme inn i butikken, samtidig som han/hun prøver ut prinsippene for konflikthåndtering.

CC BY-SASkrevet av Monica Gjertsen Steinbakken. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 13.05.2018

Læringsressurser

Konflikthåndtering