Elevene jobber sammen i grupper. Begynn med å ta tiden på hvor lang tid hver enkelt bruker på klippe ut passe stort innpakkingspapir og pakke inn en av eskene som en pakke. Sett karakter på hverandres pakke. Skriv resultatene i en tabell (tidsbruk, areal av innpakkingspapir, mengde tape og resultat).
Oppgave 2
Gruppen skal nå utforske muligheter for å pakke inn pakken mer effektivt. Brukte dere ulike metoder i gruppen? Kan dere komme på nye måter å pakke inn på? Hvilken metode er raskest? Hva med papirmengden? Brukte noen mindre papir enn andre? Fikk noen bedre resultat enn andre, hvorfor? Kan dere finne måter å pakke inn på med mindre mengde papir og tape? Gjør ulike utforskinger, og presenter løsningene for resten av klassen.
Oppgave 3
Vi skal nå se om matematikk kan hjelpe til med å løse oppgaven. Vi kan bruke overflaten til figuren. Prøv selv å klippe ut overflaten til ulike figurer. Ta tiden og fyll inn resultatene i tabellen fra oppgave 1.
Resultat: pent, arbeidsbesparende og tidsbesparende. Prøv selv!
Metoden passer best for esker med kvadratisk topp og bunn, men kan brukes på alle prismer. Prøv ut esker med ulik høyde. Hvordan må du endre på formelen for å få best mulig resultat om topp og bunn ikke er kvadratiske?