Hopp til innhold

Fagstoff

Markedsføring på nett

Mange elever på yrkesfag velger å starte en egen elevbedrift, og må finne måter å markedsføre seg på. En vanlig metode er å benytte seg av digitale plattformer som egen nettside, en blogg eller ulike sosiale medier.
Hender som skriver på laptop, og et grønt eple som ligger ved siden av. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Uansett hva slags medier du velger, kan følgende tips være nyttige:

Bruk mange og gode bilder!

Et bilde sier ofte mer enn 1000 ord, og bilder er en fin måte å vise fram hva slags virksomhet det er, hva dere selger, og hvilken profil dere har. Jo flere bilder, jo mer informasjon får kunden, og jo mer vil kunden bli fristet til å prøve deres produkt. Husk at bildene må være av god kvalitet, og være enkle å finne på nettsiden.

Hva kan dere tilby?

Har dere en egen meny, legg denne ut slik at gjestene kan se hva dere har å tilby. Hva er dagens tilbud? Her kan dere gi en god beskrivelse av rettene og prisnivå. Har dere andre tilbud, som catering, gruppepriser og lignende, kan dette også komme fram her.

Gi kundene beskjed om at dere har endret menyen, så de ser at det er bevegelse. Husk at når menyen skiftes i virksomheten, må den også skiftes ut på nettet. Gjestene kan bli skuffet om de leser en fristende meny, som viser seg å være en annen i restauranten eller på utsalgsstedet. Lag gjerne menyen slik at den kan skrives ut.

Kokkens tips

Bli gjerne en ressurs for kundene deres, og gi dem gode tips og råd om oppbevaring og tillaging av mat, gode kombinasjoner, drikketips og lignende. Ukentlige eller daglige oppskrifter som kundene kan prøve seg på.

Rabatter

Belønn kundene deres for at de følger dere på nettstedet, og gi dem noen eksklusive rabatter som dere legger ut som "Dagens tilbud", "Denne uken" og så videre.

Konkurranser

Alle elsker konkurranser. Arranger ulike konkurranser som kan gi bedriften mer oppmerksomhet. Eksempel: lik-og-del-konkurranser, der dere trekker ut en heldig vinner av et gavekort.

Gi gjestene veibeskrivelser

Selv om gjestene har funnet fram til nettsiden eller bloggen, er det ikke sikkert de vet hvor de kan finne dere. Gode veibeskrivelser, enten man kommer til fots eller med bil, kan være lurt. Legg gjerne ved et kart. Beskriv parkeringsmuligheter og eventuelle kollektivtilbud. Oppgi gjerne åpningstider.

Skjermbilde av mobilskjerm med apper av sosiale medier. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

La kontaktinformasjonen være godt synlig

Kontaktinformasjon som telefonnummer og e-post må ligge godt synlig og være enkelt å finne. Kunder som må anstrenge seg for å finne kontaktinformasjonen gir gjerne opp og finner noen andre i stedet. Dersom bedriften er til stede på andre medier, kan dette også nevnes her.

Gi en fyldig beskrivelse av hva bedriften står for, og hvem dere er

Her kan man godt beskrive hvem som jobber i bedriften, og hva slags idé virksomheten er bygd opp rundt. Satser dere på økologiske produkter? Eller er det tradisjonell husmannskost dere satser på? Uansett, gi en beskrivelse av hva dere jobber med, og hva som gjør dere unike. Har bedriften blitt omtalt i avisen eller vunnet en pris? Legg det gjerne ut slik at alle kan se.

CC BY-SASkrevet av Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 07.06.2021

Læringsressurser

Markedsføring