Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Tre forsøk med plantehormoner

I disse forsøkene kan du studere effekten av noen plantehormoner.
To like blomster i vann. Over hver av dem er det ei glassklokke. I den ene glassklokka er det et råttent eple. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forsøk 1: felling og modning

Hensikt

I dette forsøket skal du observere og tolke effekten av den ene variabelen i forsøksoppsettet, nemlig et eple.

Utstyr
  • 2 blomster, planter eller kvister med blader

  • 2 små begerglass med vann

  • 2 store begerglass eller plastposer til å dekke blomstene med

  • 1 eple

Framgangsmåte

  1. Sett to like blomster i vann.
    En annen mulighet er å bruke spirende frø i en potte, eller for eksempel bjørkekvister med blader.

  2. Dekk hver av blomstene med et stort begerglass som står opp ned, eller en tett plastpose.

  3. Legg et eple sammen den ene blomsten. Eplet kan gjerne være modent eller vissent.

  4. Plasser forsøket i en vinduskarm med gode lysforhold eller ved en lyskilde. Pass på at begge oppsettene får like forhold.

  5. Refleksjon – etterarbeid:

    1. Følg med på hva som skjer, og forklar årsaken til utviklingen.

    2. Feilkilder: Var alle variablene bortsett fra eplet like i de to oppsettene?

Forsøk 2: lys og vekst

Hensikt

Hensikten med dette forsøket er at du skal observere og tolke hvordan lys, lysretning og fravær av lys påvirker veksten hos planter.

Utstyr
  • 5 melkekartonger

  • frø (korn, mais eller annet)

  • jord

  • lyskilde

Framgangsmåte

Melkekartong med hull på siden er klippet i to deler. Foto.
  1. Så 3–4 korn (for eksempel bygg, havre eller maiskorn) i 5 små potter eller avklipte melkekartonger med jord.

  2. Plasser avklipte melkekartonger eller andre lystette hetter over 4 av pottene. I 3 av hettene må du også lage et hull der lyset kan komme inn. Velg ulike plasseringer av hullet i forhold til lyskilden.

    (Tips: For at det skal bli lettere å tre toppen av melkekartongen over bunnen, kan det være lurt å klippe noen hakk i kanten.)

  3. Kontrollforsøk:

    1. La 1 potte være uten hette.

    2. La 1 potte få hette uten hull.

  4. Skriv nummer på kartongene, og ta bilde av oppsettet. Da blir det lettere å huske plasseringen i forhold til lyskilden når du skal tolke resultatet.

  5. Pass på at jorda holder seg fuktig. Det kan ta litt tid før kornene spirer.

Refleksjon – etterarbeid

  1. Følg med på hvordan spirene vokser.

  2. Forklar hva som skjer med hver av plantene.

  3. Var det noen mulige feilkilder i forsøksoppsettet?

Forsøk 3: evne til vekst i ulike plantedeler

Hensikt

Hensikten med dette forsøket er å undersøke om det er forskjell på evnen til vekst i et og i andre plantedeler.

Utstyr
  • potet med groe/spirer

  • del av potetplante, eventuelt annen plante

  • petriskåler

  • næringsagar (kan kjøpes ferdig eller lages, se lenke nederst)

  • pinsett

  • skalpell

  • voksfilm eller teip

  • lupe (til hjelp for å plukke ut meristemet)

  • sprit og brenner for å sterilisere redskaper og underlag

Framgangsmåte

Lysmikroskopbilde av en planteknopp. Foto.

I dette forsøket er det viktig å jobbe mest mulig sterilt for å unngå sopp eller bakterier i næringsagaren.

  1. Legg potetgroen i ei rein petriskål, og studer den i en stereolupe for å se detaljene godt.

  2. Desinfiser redskapene med sprit og flamme, og avkjøl dem før du berører skuddspissen.

  3. Bruk pinsett, skalpell og eventuelt nål for å hente ut den sterile skuddspissen (meristemet) inni potetgroen.

  4. Trykk meristemet lett ned i næringsagaren. Plasser gjerne flere meristemer i samme næringsagar, og lukk petriskåla.

Arbeid i sterilbenk. Noen frø plantes i en næringsgel. Foto.
  1. Plasser plantedeler i ny petriskål med næringsagar: Skjær av noen ferske og friske deler av en plante, og press delene lett ned i næringsagaren, slik at det blir god kontakt.

  2. Merk petriskålene (langs kanten eller under) med dato, innhold og initialer.

  3. Teip igjen skålene, slik at agaren ikke tørker ut. Plasser skålene på et lyst sted.

Dokumentasjon

Ta med jevne mellomrom bilder for å dokumentere utviklingen. Bildene kan du senere sette sammen til en film. En annen mulighet er å sette opp et kamera eller en mobil som automatisk tar bilder til en timelapse.

Refleksjon – etterarbeid

  • Følg med på utviklingen i agarskålene, og reflekter over det som skjer.

  • Hvilke forskjeller kan du se i de to petriskålene?

  • Hva er årsaken til utviklingen?

  • Er det noen feilkilder her?

  • Hva kan denne kunnskapen brukes til?

Tillegg: Hvis veksten har gått bra og du har tilgang på plantehormoner, kan du utvide forsøket. Tilsett små mengder av et plantehormon på en agarplate. Studer og drøft resultatet.

CC BY-SASkrevet av Kristin Bøhle.
Sist faglig oppdatert 24.01.2022

Læringsressurser

Hormonsystemet