Disse oppgavene vil hjelpe deg med å bearbeide stoffet om vekst og utvikling hos dyr. Oppgavene utfordrer deg til å reflektere og se sammenhenger.

9,5 dag gammelt museembryo. Embryoet har ikke dannet organsystemer eller lemmer, men hode og hale er definert.
Oppgave 1. Kommunikasjon mellom celler
Hvilke egenskaper gjør gjær til en egnet modellorganisme for å lære om kommunikasjon mellom celler? En modellorganisme er en organisme som forskere bruker for å forstå biologiske prinsipper.
Hvorfor er kommunikasjon i flercellede organismer mer komplisert enn i encellede organismer, tror du?
Responsen på et signalstoff er forskjellig fra celletype til celletype. Forklar hvordan dette er mulig.
Oppgave 2. Transport over cellemembranen
Hvilke faktorer kan hindre at et signalstoff som passer til en reseptor på overflaten av en celle, kommer inn i cellen?
I et forsøk blander vi celler som er dyrket i et laboratorium, med et fargestoff som ikke kan passere gjennom cellemembranen. Deretter tilsetter vi blandingen et signalstoff. Observasjoner viser nå fargestoff inne i cellene. Hvordan er dette mulig, tror du?
Oppgave 3. Multippel sklerose
En autoimmun sykdom er en sykdom der immunforsvaret angriper kroppens egne friske celler. Hvilken celletype angriper immunsystemet ved multippel sklerose (MS), og hvordan forstyrrer denne sykdommen kommunikasjon mellom celler?
Oppgave 4. Mennesket som del av dyreriket
Beskriv og gi eksempler på at mennesker har alle egenskapene som er felles for medlemmer av dyreriket.
Oppgave 5. Begrensninger på organismens størrelse
Hvordan begrenser diffusjon størrelsen på en organisme?
Hvilke utviklingstrekk kan motvirke denne begrensningen?
Oppgave 6. Utvikling hos pattedyr
Beskriv ulike kjennetegn ved hjernen hos pattedyr som skiller seg fra hjernen til andre virveldyr.
Hvorfor gjorde utviklingen av kjevemuskulaturen det lettere for pattedyr å spre seg?
Oppgave 7. Plantenes påvirkning på landlevende dyr
Planter endret livsvilkårene på jorda til fordel for landlevende dyr. Beskriv minst to måter dette skjedde på.
Oppgave 8. Anatomi og fysiologi hos svamper
Beskriv de ulike celletypene hos svamper.
Hvilke funksjoner har de ulike celletypene?
Forklar hvordan svamper tar opp næring, og hvordan denne formen for næringsopptak skiller seg fra andre dyr.
Oppgave 9. Utvikling av sirkulasjonssystemet hos ulike dyregrupper
Sammenlign sirkulasjonssystemet hos blekkspruter med sirkulasjonssystemet hos andre bløtdyr.
Hvordan har utviklingen av sirkulasjonssystemet påvirket kroppsbygningen hos de to dyregruppene?
Hvordan har sirkulasjonssystemet påvirket fysiologien hos de to dyregruppene?
Oppgave 10. Utvikling hos ulike organismer
Fosterutviklingen danner grunnlaget for den anatomiske utviklingen hos alle dyr. Hvordan kan det da ha seg at artene er så forskjellige, tror du?
Alle løver har fire bein og relativt lik kroppsstørrelse, mens høyde og antall greiner hos trær varierer i stor grad. Hvorfor er det slik, tror du?
Oppgave 11. Vekst og utvikling hos frosker
Tegn og forklar utviklingstrinnene hos frosker:
fra egg til larvestadiet som rumpetroll
fra rumpetroll til voksen frosk
Hvilke faktorer påvirker de ulike utviklingstrinnene?
Hvorfor lever frosker i et fuktig miljø, tror du?
Oppgave 12. Sammenligning av dyr og planter
Hvilke forskjeller i vekst og utvikling ser du mellom en plante og et pattedyr?
Oppgave 13. Kroppsbygning og funksjon
Forklar noen fordeler med utviklingen av kroppshule og tosidig kroppssymmetri hos dyr.
Oppgave 14. Spesifikke utviklingsgener
Hvordan har Hox-gener bidratt til utvikling av den generelle kroppsbygningen hos dyr?
Hvis et Hox 13-gen i en mus ble erstattet av et Hox 1-gen, hvordan tror du dette ville ha påvirket utviklingsprosessen?

Hox-gener bestemmer embryoutviklingen hos dyr. Virveldyr har fire sett med Hox-gener (A–D). Ulike Hox-gener er aktive i ulike celler og på ulike tidspunkt i embryoutviklingen. Kroppsdelene har fått samme farge som genene de styres av. Illustrasjonen viser også hvordan Hox-genene uttrykkes hos mus sammenlignet med hos mennesker.
Kilde
OpenStax (2018). Biology. Hentet 12. desember 2021 fra https://openstax.org/books/biology-2e/pages/preface