Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Falske nyheter eller fakta?

Under finner du utdrag fra meningsytringer om korona-pandemien, virus, wifi og vaksiner. Her er det oppsiktsvekkende påstander som utfordrer oss. Hvordan kan vi vite hva som er riktig, og hvordan skal vi møte slike utspill?
Ei gruppe mennesker med plakater samlet foran Stortinget. I forgrunnen et stort banner med teksten "Media er viruset". Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Virkelighetsoppfatninger som utfordrer oss

Under finner du utdrag fra et brev med meningsytringer om korona-pandemien, virus, wifi og vaksiner. Her er det oppsiktsvekkende påstander som snur opp ned på mye av det vi ellers hører på nyhetene, og det du lærer på skolen. Hvordan skal vi møte slike utspill, og hvordan kan vi vite hva som er riktig? Hvordan oppstår egentlig ulike virkelighetsoppfatninger, frykt og motstand mot vitenskap og den informasjonen vi får fra myndighetene?

Utdrag fra meningsytringer om korona-pandemien, virus, vaksiner, wifi med mer

Den falske pandemien er satt i gang av de superrike globalistene som Bill Gates, Anthony Fauci, Rockefeller, Clinton, Rotschild med flere, og det privateide WHO og FN.

Influensa er en elektrisk sykdom som skyldes påvirkning av elektromagnetisk stråling, og har fulgt i sporene av elektrifiseringen i verden. Tidligere var det bare sola som utløste sykdommen når solflekkaktiviteten var på det høyeste. Når influensa er en elektrisk sykdom som IKKE smitter, hvor er da viruset?

Virus eksisterer IKKE. Virus betyr gift, altså noe som er uønsket. Det finnes derfor INGEN definisjon på hva et virus er, men vi kan få virus på PC-en. Kroppen vår lager millioner av nye celler hvert døgn, og de gamle og døde cellene må fjernes. Dette avfallsstoffet, sammen med andre uønskede stoffer, kalles virus eller hexosomer. Man kan IKKE bli smittet av dette. Det er dødt stoff og ufarlig.

Den såkalte PCR-testen som brukes for å teste om man har "covid", er IKKE en test, men en metode for å forske på meget små partikler som det ellers ville vært vanskelig å forske på. Metoden er utviklet av nobelprisvinneren Kary Mullis, som selv har forklart om hva denne metoden kan, og hva den IKKE kan brukes til. Han fikk brått "lungebetennelse" og døde like brått i 2019, da han forklarte dette. (Hans Kristian Gaarder døde også brått.) PCR-testen er altså en falsk test og gir utslag på hva som helst, uten at det er noen sykdom. Uten PCR-testen – ingen "smittede".

Det går heller IKKE an å vaksinere mot noe som IKKE eksisterer. "Vaksinene" er IKKE vaksiner, men giftsprøyter som inneholder både kvikksølv, formalin, aluminium og genmodifiserende materiale fra syke og døde dyr og mennesker. Mange blir syke og får Parkinson og andre livstruende sykdommer, og noen dør veldig fort.

Elektromagnetisk stråling er farlig på mange måter, og gjør mer enn å utløse influensa. Når vi blir bombardert med wifi og trådløs kommunikasjon, må vi bli syke. 4G, og spesielt 5G, forstyrrer cellenes funksjoner, fordi de reguleres av svake elektriske signaler.

Typiske symptomer og konsekvenser av wifi er: hodepine, svimmelhet, sterilitet, søvnløshet, hudutslett, grå stær og kreft i flere former.

Alt dette skjer fordi ei gruppe mennesker, disse superrike globalistene, vil ha jorda for seg selv.

– anonym –

Oppgaver

Gruppe med fargede silhuetter av personer som snakker sammen. Illustrasjon.
  1. Les gjennom teksten ovenfor, og gjør en faktasjekk av opplysningene du finner. Det kan være lurt å bruke huskeregelen når du gjennomfører faktasjekken.

    1. Finner du flere kilder med samme innhold?

    2. Eksisterer de personene som er nevnt?

    3. Finner du kilder der disse personene har uttalt seg om saken de blir knyttet til i teksten?

  2. Kan du se et mønster i hvordan påstandene begrunnes?

  3. Finner du påstander i teksten som strider mot dine oppfatninger, og som du har kunnskap nok til å prøve å motbevise? Presenter argumentene dine for en medelev.

  4. Diskuter påstandene i teksten med sidemannen.

    1. Tror du det er mange i landet som er enige i påstandene i teksten?

    2. Kjenner du til miljøer der slike oppfatninger er representative?

    3. Har du tanker om hvorfor ulike virkelighetsoppfatninger kan oppstå?

  5. Hvordan kan/bør politikere håndtere henvendelser og innspill fra grupper og enkeltpersoner som for eksempel er overbevist om at korona-pandemien er oppdiktet?

  6. Diskuter teksten i klassen.
    Lag gjerne et rollespill der noen får i oppgave å forfekte brevskriverens oppfatninger.

  7. Skriv et svar til brevskriveren der du prøver å motbevise én eller flere av påstandene i brevet, eller forklare hvorfor de(n) ikke kan stemme.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kristin Bøhle.
Sist faglig oppdatert 30.05.2021

Læringsressurser

Metoder i forskning