Hopp til innhold
Oppgave

Nøkling ved bruk av programmering

Ute i naturen finner vi iblant arter som vi ikke vet navnet på. For å finne fram til navnet på en art kan vi bruke en artsbestemmelsesnøkkel. Den gir oss ledetråder til den riktige arten. I denne oppgaven skal du bruke Python til å lage en slik bestemmelsesnøkkel.

Del 1. Nøkling av den oppdiktede slekta Fictio

Her finner du en enkel, togreinet artsbestemmelsesnøkkel for den oppdiktede slekta Fictio med fem kjente arter.

Kjennetegn på slekta:

  • Åttetallige blomster (blomster med åtte kronblader) sitter enkeltvis på en ugreinet stengel med eller uten stengelblader.

  • Blomstene er oftest blå, men noen ganger hvite.

Start nøklingen med å velge ett av de to alternativene under punkt 1 for så å nøste deg videre til riktig art.

  1. Artsbestem blomstene A–E i slekta Fictio.

  2. Hva betyr de latinske artsnavnene?

  3. Kan du lage en art til i slekta Fictio og bygge om nøkkelen for å få med denne også?

  4. Hva skjer hvis art D ikke blomstrer, men er i knopp eller bærer frukt?

Del 2. Programmering som verktøy for artsbestemmelse

Under har vi lagt inn kode til et program som kan brukes til å nøkle blomstene i den oppdiktede slekta Fictio.

Se hele koden og resultatet samtidig

I menyen til venstre kan du velge visning i fullbredde hvis du ønsker å se kode og resultat samtidig. Det samme oppnår du ved å kopiere koden inn i et Pythonprogram, som for eksempel Spyder.

  1. Velg en blomst (A–E) fra slekta Fictio som du vil nøkle. Kjør programmet, svar på spørsmålene, og sjekk at det stemmer.

  2. Lag et flytskjema som forklarer de morfologiske trekkene som skiller blomstene i slekta Fictio fra hverandre.

  3. Gå gjennom koden, linje for linje, og lag en tekst som forklarer hvordan koden virker.

  4. Hvilken sammenheng ser du mellom koden og flytskjemaet du har laget?

  5. Bruk artsbestemmelsesnøkkelen fra del 1, og gjør endringer i koden over slik at den gir deg artsnavnet på blomstene (A–E) fra slekta Fictio.

Del 3. Lag et program for nøkling av arter i torskefamilien

  1. Lag ei liste over morfologiske trekk som kan skille ulike arter i torskefamilien fra hverandre. Du finner en oversikt over et utvalg arter fra torskefamilien nedenfor.

  2. Ta utgangspunkt i de morfologiske trekkene, og tegn opp et flytskjema.
    Å lage flytskjema

  3. Bruk flytskjemaet ditt til å lage et program som kan brukes til å nøkle arter som tilhører torskefamilien.

Tips!

Det er mulig å jobbe med artsbestemmelse av ei annen gruppe organismer hvis du heller ønsker det.

Relatert innhold

Fagstoff
Bruk av nøkler

Her får du veiledning i hvordan du bruker nøkler til å artsbestemme organismer.

Oppgaver og aktiviteter
Lag din egen nøkkel

Lag deres egen nøkkel over objekter som dere velger selv.