Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Nøkling ved bruk av programmering

Ute i naturen finner vi iblant arter som vi ikke vet navnet på. For å finne fram til navnet på en art kan vi bruke en artsbestemmelsesnøkkel. Den gir oss ledetråder til den riktige arten. I denne oppgaven skal du bruke Python til å lage en slik bestemmelsesnøkkel.
Fem blomster på rekke. Blomst A, B, C og D er blå. Blomst D er hvit. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1. Nøkling av den oppdiktede slekta Fictio

Her finner du en enkel, togreinet artsbestemmelsesnøkkel for den oppdiktede slekta Fictio med fem kjente arter.

Kjennetegn på slekta:

  • Åttetallige blomster (blomster med åtte kronblader) sitter enkeltvis på en ugreinet stengel med eller uten stengelblader.

  • Blomstene er oftest blå, men noen ganger hvite.

Start nøklingen med å velge ett av de to alternativene under punkt 1 for så å nøste deg videre til riktig art.

Artsbestemmelsesnøkkel for den oppdiktede slekta 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰. Trinn 1: Ingen blader på stengelen. Alle blader ved basis. -> Art: 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰 𝘴𝘤𝘢𝘱𝘰𝘴𝘢. Trinn 1: Blader både på stengelen og ved basis. -> Gå til trinn 2. Trinn 2: Stengelbladene sitter motsatt på stengelen - > Art: 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰 𝘰𝘱𝘱𝘰𝘴𝘪𝘵𝘪𝘧𝘰𝘭𝘪𝘢. Trinn 2: Stengelbladene sitter ikke motsatt på stengelen. -> Gå til trinn 3. Trinn 3: Hvite blomster -> Art: 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰 𝘢𝘭𝘣𝘢. Trinn 3: Blå blomster -> Gå til trinn 4. Trinn 4: Stengel hårløs -> 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰 𝘷𝘶𝘭𝘨𝘢𝘳𝘪𝘴. Trinn 4: Stengel hårete, i alle fall nederst -> 𝘍𝘪𝘤𝘵𝘪𝘰 𝘱𝘶𝘣𝘦𝘴𝘤𝘦𝘯𝘴. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Artsbestem blomstene A–E i slekta Fictio.

  2. Hva betyr de latinske artsnavnene?

  3. Kan du lage en art til i slekta Fictio og bygge om nøkkelen for å få med denne også?

  4. Hva skjer hvis art D ikke blomstrer, men er i knopp eller bærer frukt?

Del 2. Programmering som verktøy for artsbestemmelse

Under har vi lagt inn kode til et program som kan brukes til å nøkle blomstene i den oppdiktede slekta Fictio.

Se hele koden og resultatet samtidig

I menyen til venstre kan du velge visning i fullbredde hvis du ønsker å se kode og resultat samtidig. Det samme oppnår du ved å kopiere koden inn i et Pythonprogram, som for eksempel Spyder.

  1. Velg en blomst (A–E) fra slekta Fictio som du vil nøkle. Kjør programmet, svar på spørsmålene, og sjekk at det stemmer.

  2. Lag et flytskjema som forklarer de morfologiske trekkene som skiller blomstene i slekta Fictio fra hverandre.

  3. Gå gjennom koden, linje for linje, og lag en tekst som forklarer hvordan koden virker.

  4. Hvilken sammenheng ser du mellom koden og flytskjemaet du har laget?

  5. Bruk artsbestemmelsesnøkkelen fra del 1, og gjør endringer i koden over slik at den gir deg artsnavnet på blomstene (A–E) fra slekta Fictio.

Del 3. Lag et program for nøkling av arter i torskefamilien

  1. Lag ei liste over morfologiske trekk som kan skille ulike arter i torskefamilien fra hverandre. Du finner en oversikt over et utvalg arter fra torskefamilien nedenfor.

  2. Ta utgangspunkt i de morfologiske trekkene, og tegn opp et flytskjema.
    Å lage flytskjema

  3. Bruk flytskjemaet ditt til å lage et program som kan brukes til å nøkle arter som tilhører torskefamilien.

En torskefisk. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
Et utvalg av arter fra torskefamilien: torsk, lyr, sei, hyse, hvitting, lange, sypike, skjeggtorsk. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tips!

Det er mulig å jobbe med artsbestemmelse av ei annen gruppe organismer hvis du heller ønsker det.

Relatert innhold

Her får du veiledning i hvordan du bruker nøkler til å artsbestemme organismer.

CC BY-SASkrevet av Hanne Hegre, Thomas Bedin og Guro Øistensen Jørgensen.
Sist faglig oppdatert 28.08.2023

Læringsressurser

Systematikk