Hopp til innhold

Fagstoff

Objektsamling

En objektsamling kan være en samling av organismer og spor etter disse. Dere skal samle inn, kartlegge, utforske og systematisere ulike organismer og deretter legge fram resultatene.
Døde sommerfugler festet med nåler til ei isoporplate. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva skal vi samle?

En objektsamling er en samling av objekter som representerer ulike organismer. Objektsamlingen kan være sammensatt på ulike måter.

Eske med muslinger og snegler i ulike rom. Foto.

Samlingen kan for eksempel

  • være en ren plantesamling av tørkede og pressede planter (herbarium)
  • representere det biologiske mangfoldet i et begrenset område
  • representere en størst mulig del av systematikken
  • være en ren dyresamling av dyr, spor og sportegn


Det er viktig at objektene er av god kvalitet og representative for arten, siden det letter arbeidet med identifisering og godkjenning. Når dere presser planter, bør både stengel, blomster og blad være med, men ikke røtter.

Slik lager du et herbarium

Digital objektsamling

Dere kan også lage en digital objektsamling. Da tar dere egne bilder av planter, dyr og sportegn. I etterkant kan dere redigere bildene, plassere artene inn i systematikken og skrive omtaler til hvert enkelt bilde. Det er viktig at det er god faglig og fototeknisk kvalitet på bildene, slik at identifisering er mulig.

Skriftlig omtale

Hvert objekt skal ha en kortfattet skriftlig omtale. Den skal inneholde

  • vitenskapelig navn
  • godkjent norsk navn
  • objektets plass i systematikken
  • dato og funnsted
  • hvem som fant det

I tillegg kan dere gjerne ta med noe om tilpasninger, kulturhistorie tilknyttet objektet og utbredelsesområde for et begrenset utvalg av objektene.

Det er mulig å kjøpe plantepapirblokker i bokhandelen. De består av ark der man kan montere tørkede planter med teip eller kontaktpapir. I ferdige rubrikker skriver dere inn de nødvendige opplysningene. Arkene inneholder også et felt der læreren kan signere ved godkjenning.

En side fra en objektsamling med presset blåbærlyng, systematikk og omtale. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Omfang og organisering

Hvor stor samlingen skal være, er det opp til faglæreren og klassen å bestemme. Det er vanlig med 30 til 60 objekter, avhengig av hvilken modell dere velger.

Ulike modeller

  • Individuell: Hver elev leverer en egen objektsamling.
  • Gruppe: Flere elever samarbeider om en objektsamling.
  • Klasse: Alle i klassen bidrar med et begrenset antall objekter, men elevene skal ha kunnskap om hele samlingen.

I tilfelle noen objekter ikke blir godkjent, kan det lønne seg å ha med noen flere enn det kravet tilsier.

Samlingen bør organiseres etter rike, rekke, klasse og så videre. I tillegg bør omtaler og objekter nummereres. Dette er spesielt viktig hvis objektene er i esker, glass og lignende, mens de tilhørende omtalene er i en perm. Ikke sett på nummer før alle objektene er samlet og skal organiseres.

Innsamling

Dere kan samle inn objekter under høstekskursjonen, slik at samlingen utgjør et verdifullt grunnlag for resten av skoleåret. Deretter kan dere ved behov supplere samlingen på fritida.
Pass på å samle planter når forholdene ligger til rette for det. Spor og sportegn kan dere samle/fotografere hele året.

Tegneseriefigurene Marianne og Tommy i tegneserien Tommy og Tigern'n skal levere objektsamling på skolen, men Tommy har glemt å samle inn i løpet av skoleåret. Han gjør derfor et siste og desperat forsøk på å samle inn en maur på skoleveien. Illustrasjon.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Ragnhild Baglo.
Sist faglig oppdatert 15.11.2023

Læringsressurser

Om feltarbeid