Kjønn og kjønnsidentitet - Kommunikasjon og samhandling (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Kjønn og kjønnsidentitet

Lytt til en podkastepisode hvor to personer forteller om sin kjønnsidentitet, og jobb med oppgaver knyttet til podkasten.

Forarbeid

I dag har det blitt vanligere å snakke om flere forskjellige kjønnskategorier og flere måter å definere sin kjønnsidentitet på. For noen er dette helt normalt, mens andre vil synes at dette er ganske vanskelig.

Diskuter i små grupper:

  • Hvor stor del av identiteten din handler om kjønn?
  • Kategoriserer du/dere folk etter kjønn?
  • Hva legger dere i begrepet «kjønnsidentitet»?
  • Hvilke fordommer finnes mot mennesker som bryter kjønnsformene i deres miljø?

Lytt til podkast

Rød notatbok med papirer stikkende ut. I forgrunnen står teksten «Helt personlig». Foto.
Helt personlig

Kjønn og kjønnsidentitet

I denne podkastepisoden møter du to personer som har ulike kjønnsidentiteter, og som har ulike erfaringer med det å stå fram som annerledes. Anna Myge på 14 år sier hun er jente og har opplevd seg som...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Etterarbeid

Sitt gjerne sammen i de samme gruppene dere gjorde i forarbeidet.

  1. Anna har alltid tenkt på seg selv som jente, selv om foreldrene gav henne navnet Adrian. Hvilke reaksjoner møter Anna når hun forteller hvem hun er?
  2. Hvorfor er det viktig for Anna å ha støtte fra venner og familie rundt seg? Er det vanlig for ungdommer som definerer seg med ulike kjønnsidentiteter å møte støtte hos dem rundt seg?
  3. Anna forteller noe om hvordan hun ønsker å bli møtt. Hvordan ville du reagert hvis noen venner fortalte at de hadde en annen kjønnsidentitet enn du trodde? Er det forskjell på følelser og fornuft i en sånn situasjon?
  4. Ask definerer seg selv som ikke-binær. Hva mener hen med det?
  5. Hvorfor mener Ask at kjønn ikke skal stå i passet?
  6. Hvilke fordommer møter transpersoner og ikke-binære i samfunnet?
  7. Ask og Anna og har noen svar på hvordan vi kan unngå fordommer. Hva mener dere? Hva kan vi gjøre for å unngå fordommer når det kommer til kjønn og kjønnsidentitet? Hva kan samfunnet gjøre for at det skal bli færre fordommer?

Skrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 30.05.2022