Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Metonymi

Oppgave 1

Finn metonymiene i setningene nedenfor, og presiser hva det er skriveren eller taleren har i tankene

Eksempel: Han kan ikke fordra Beethoven.
(= Han kan ikke fordra musikken Beethoven har skrevet.)

  1. Vil du ha en Farris?
  2. Napoleon tapte slaget ved Waterloo.
  3. Industrilanda skjelver.
  4. Han har kjøpt seg en ny Ferrari.
  5. Har de lest Bjørneboe?

Oppgave 2

Oslo Sentralbanestasjon med Postgirobygget i bakgrunnen.
Åpne bilde i et nytt vindu

Se på de to korte tekstutdraga. Finn metonymiene og forklar hva som er ment.

  1. I bilen går tungebåndene i viltert kryss. Det snakkes og spørres og lures fælt.
  2. Det er ikkje til å stikke under ein stol: Det er hovudstaden som bestemmer. Det veit vi alt om her vest, når vi sender politikardelegasjonar i skytteltrafikk til Storting og regjering for å få pengar til salt i grauten.

Oppgave 3

Les utdraget fra petiten "The noble art of buying jeans" av Kjeld-Willy Hansen.

  1. Forfatteren bruker ei rekke metonymier når han omtaler ekspeditøren. Finn dem.
  2. Hvordan påvirker metonymiene oppfatninga vår av denne personen?
  3. Finner du også andre språklige virkemidler i teksten? Nevn dem, og gi eksempler.
Les tekstutdraget

Ikke før hadde jeg entret sjappa, var en bubbleblåsende bertebus over meg med velmente råd og forslag.

− Jeg skal ha to blå, utvaskede 34-tommere som går rett ned i beina, kremtet jeg friskt og kjekt, og mente med det at saken var lysende klar.

Hvilket den selvsagt ikke var. Ikke bare krydde det av merker og modeller og typer og former og farger og snitt og størrelser og en hel haug med andre vitale ting. Det var også fire evigheter siden jeansene skulle gå utvasket blått langs lårene og rett ned i skoene. I år var det småstripete sorte stretchjeans som gjaldt, smilte tyggegummien og klasket en svær bunke på disken foran meg.

Jeg svettet allerede. Men av ydmyk respekt for ola- vitenskapen grep jeg tekstilet, lusket lydig inn i et skifteavlukke og forsøkte å vrikke meg inn i stretchstripene bak den vesle, beskyttende saloondøren.

− Hvordan sitter de? boblet tyggegummien.

− Litt trange! forsøkte jeg og sendte et oppgitt blikk på valkene som veltet smilende ut over bukselinningen.

Men det nektet tyggegummien å tro. Opp fór døren og inni avlukket kom to sprettmeloner og en bar navle og gav seg til å stirre lett medlidende på bilringene.

Relatert innhold

Les om metonymi som språklig virkemiddel.

CC BY-NC-NDSkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 05.01.2019

Læringsressurser

Språklige virkemidler