Synet på barn og barns utvikling - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Synet på barn og barns utvikling

Oppfatningene dine om barn og barndom har betydning for hvordan du møter og behandler barn. Synet på barn har endret seg, det ser vi i forskning, litteratur, i lovverket og i rammeplanen.

Oppgaver

  1. Tenk tilbake til egen barndom: Hvordan mener du synet på barn og barndom var da?
  2. I dag blir barndom sett på som en verdi i seg selv.

    1. Hva innebærer det at barndommen blir sett på som en verdi i seg selv, og ikke bare en fase som barnet skal igjennom for å bli voksen?
    2. Hvilken betydning mener du dette har for ditt arbeid med barn og unge?
  3. Barn har rett til medvirkning i eget liv.

    1. Hva betyr medvirkning?
    2. Hva betyr det at barn har rett til medvirkning?
    3. Hvilken betydning vil barns rett til medvirkning ha i ditt arbeid med barn og unge?
  4. Hvilken betydning har det for arbeidet ditt som barne- og ungdomsarbeider at du ser på barnet som et likeverdig subjekt med egne intensjoner og opplevelser?
  5. Barns liv påvirkes av omgivelsene, men barn påvirker også sine egne liv. Hva betyr dette?
  6. Vi betrakter barn som kompetente og utforskende, og de medvirker aktivt i å skape sin egen kunnskap.

    1. Hvordan kan du legge til rette for at barn får være aktive, utforske og skape sin egen kunnskap i samspill med andre i barnehage, skole/SFO eller fritidsklubb?
    2. På hvilke måter kan handlingene og reaksjonene dine påvirke barns utforskning? Lag en liste over hvilke handlinger og reaksjoner som bidrar positivt.
  7. Lag en liste over aktiviteter der barn og unge får være aktive og utforske i samspill med andre. Skriv hvilke utviklingsområder de ulike aktivitetene kan stimulere. Husk at en aktivitet kan stimulere flere sider eller utviklingsområder hos barnet.
  8. I rammeplanen for barnehager står det at barna skal møtes som individer, og voksne skal ha respekt for barnets opplevelsesverden. Hvordan kan du vise respekt for barnets opplevelsesverden?
  9. Tidligere tenkte noen at barn var passive mottakere av kunnskap, og at det var de voksnes jobb å fylle på med kunnskap. Ser du noen trekk fra dette synet i dagens skole?
  10. Hvilken betydning har dialogen for læring og utvikling?
  11. Planlegg, gjennomfør og evaluer en aktivitet der barn får utforske i samspill med andre.

    1. Velg selv institusjon og alder på barna.
    2. Skriv hva du vil gjøre, og hvordan du vil gjøre det, og begrunn valgene dine.
    3. Beskriv i planen hvordan du som voksen bør opptre for å fremme barns lyst til å utforske.
    4. Gjennomfør aktiviteten i klassen, i praksis eller inviter barn til skolen.
    5. Evaluer gjennomføringen.
Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 09.02.2021