Hva er flerspråklighet, og hvilke fordeler og ulemper har unge som snakker flere språk til daglig?

Oppgave 1
Lær noen faguttrykk.
Les fagstoffsida om flerspråklighet på NDLA og finn begrepsforklaringene:
- Hva vil det si at en stat er flerspråklig? Forklar og gi eksempler.
- Hvilke spesielle språklige ferdigheter har en flerspråklig person?
- Hva er kodeveksling?
- Forklar begrepet globalisering, og gi noen konkrete eksempler på globalisering.
- Hvordan bidrar globaliseringa til at stadig flere mennesker blir flerspråklige?
- Hva er anglifisering? Og hva er årsaken til at mange språk i verden har blitt og blir anglifiserte?
Oppgave 2
Flerspråklighet – fordel eller ulempe?
Se videoklippet om flerspråklighet ovenfor.
- Forsker Sunil Luuna bruker begrepet "kognitiv utvikling" i denne videoen. Hva slags utvikling hos barnet er det han sikter til?
- Nevn noen av Loonas synspunkter på flerspråklighet.
- Når bruker flerspråklige barn de ulike språka de lærer?
- Blir de nødvendigvis like flinke i begge språka?
Oppgave 3
Lytt til samtalen i videoen nedenfor mellom professor Bente Ailin Svendsen og unge med flerspråklig bakgrunn. Hvilke synspunkter kommer fram i dialogen på det å være flerspråklig? Noter ned viktige stikkord, og bruk disse som bakgrunnskunnskap i neste oppgave.
Oppgave 4
Be om et intervju med én eller flere flerspråklige elever i klassen eller på skolen din.
Spørsmål du kan stille er:
- Hvilke språk snakker de?
- I hvilke situasjoner bruker de disse språka?
- Hvilket språk opplever de som sitt "morsmål" eller "hjertespråk"?
- Hva er problematisk når de skal forholde seg til mer enn ett språk i hverdagen?
- Hva er fordelen ved å være flerspråklig?
- Hvilke språk ønsker de at deres framtidige barn skal ha som morsmål?
Skriv ut intervjuet og del det med resten av klassen i en felles veggavis.
CC BY-SASkrevet av Marion Federl og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 21.01.2019