"Ja, vi elsker"?
I begynnelsen av filmen befinner vi oss i Bergen. En ung gutt nekter å høre på buekorpset. Han blir sittende alene i bilen, mens resten av familien deltar i 17. mai-feiringa. Deretter følger ei historie om en eldre krigshelt, ved navn Konrad, som på sin finurlige måte nekter å være tilhører til nok en pompøs 17. mai-tale. Så forflytter vi oss til Leksvik, der ei russejente tar et spontant oppgjør med en litt vel hissig fyr hun trodde var interessert i henne, før vi forflytter oss til Svalbard – der en naken mann stikker av gårde på en snøscooter.
Hallvar Witzøs fire små fortellinger skildrer mennesker som på en eller annen måte er i krise eller oppbrudd, og som nekter å bøye seg for tradisjoner og autoriteter. De korte fortellingene viser mennesker som velger å gå sine egne veier. På denne måten skaper regissøren en diskusjon om hva det vil si å være menneske i Norge i dag.
Filmen har fått internasjonal anerkjennelse. Den fikk blant annet prisen for beste kortfilm på San Joaquin International Film Festival i California.
- Hvilke fire steder foregår handlinga på?
- Hva tror du filmskaperen har ønsket å formidle gjennom å skildre 17. mai-feiringa fire steder i Norge?
- Gutten i Bergen hører på ulike radiokanaler mens han sitter i bilen. Hvilken type programmer er han innom? Hva ender han med å høre på når han kjører bil?
- Hvorfor kjører han bil framfor å gå i 17. mai-tog, tror du?
- Hvordan er kameravinkel og bildeutsnitt brukt i Bergen-delen av fortellinga?
- Konrad, i rullestol på Oscarsborg, nekter å delta i 17. mai-markeringa. Hvordan tolker du oppførselen hans?
- Hvorfor, tror du, er han først filmet forfra, nært, for så å bli filmet på så stor avstand? Hva gjør det med din opplevelse av det som skjer?
- Hvorfor, tror du, hiver jenta i Leksvik motorsykkelen til gutten i vannet?
- Her står kameraet fast på ett sted. Hvordan påvirker det historia?
- Hvorfor reiser mannen på Svalbard naken på scooter, tror du?
- Hva slags forhold til 17. mai tenker du de fire hovedpersonene i filmen har?
- Alle de fire historiene handler om noen som forlater noe eller noen. Tolk hva dette kan bety.
- Hva formidler filmen om Norge, nordmenn og 17. mai?
- Hvorfor har filmen tittelen «Ja, vi elsker», tror du?
Kortfilmen Ja, vi elsker består av fire ulike fortellinger om fire forskjellige skjebner, fra fire forskjellige steder i landet, på fire forskjellige tidspunkter på 17. mai.
- Del klassen inn fire grupper. Gruppene får tildelt hver si av de fire filmfortellingene.
- Hver elev i gruppa skriver den korte filmfortellinga om til tekst. Legg synsvinkelen til hovedpersonen i hver filmfortelling.
- Les opp noen av fortellingene i klassen.