Hva ser du?
Ved å observere folk som handler, kan du lære mye om handlemønstre og hvordan folk tenker.
Oppdrag
Du kan finne ut utrolig mye om forbrukeratferd bare ved å observere forbrukere «in action». Svarene du får, kan du bruke til å gjøre kundeopplevelsen enda bedre.
Forberedelse
- Gå sammen to og to.
- Ring eller oppsøk en butikk. Spør butikklederen eller noen av de ansatte om dere kan gjennomføre en markedsundersøkelse om forbrukeratferd i butikken ved hjelp av observasjonsmetoden. Spør gjerne om det er spesielle spørsmål butikken kan tenke seg å få svar på.
- Avtal med butikken når dere kan gjennomføre undersøkelsen.
- Lag selve undersøkelsen, gjerne i form av et avkryssingsskjema. Da blir det ikke så mye å skrive når dere gjennomfører undersøkelsen, og det blir lettere å analysere svarene i etterkant. Analysen skal kunne vise konkrete resultater og eventuelle trender.
Eksempler på hva dere kan observere
- Har kundene en fast «rute» når de kommer inn i butikken?
- Tar de på varene, og er det noen varer som røres mer enn andre?
- Trekkes kundene mot salgshyller/salgsreoler?
- Trekkes de mot en spesiell utstilling?
- Ser det ut som de er opptatt av pris?
- Er det noen farger som tiltrekker kundene mer enn andre?
- Prøver kundene varene?
- Er det forskjeller mellom aldersgrupper?
Gjennomføring
- Prøv å gjøre dere selv litt usynlige når dere observerer, slik at det ikke oppleves som ubehagelig for kundene.
- Se på hvordan kundene oppfører seg i butikken, og kryss av i skjemaet/undersøkelsen.
Sluttføring
- Analyser resultatene når dere kommer tilbake i klasserommet.
- Lag en oppsummering av det dere finner, og se om dere kan finne forbedringspunkter.
- Send gjerne oppsummeringen til butikken.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 29.05.2020