Analyse og innsikt i målgruppen
Vil du prøve å selge noe, er det viktig at du treffer målgruppen. Så enkelt og så vanskelig er det. Her viser vi deg hvordan du kan gå fram for å bruke ulike verktøy til å tolke kundedataene riktig og tilpasse markedskommunikasjonen til målgruppen.
Hvordan få innsikt i målgruppen?
For det første: Kundeinnsikt er i dag helt sentralt. Jo mer du vet om kundene dine, jo bedre forstår du dem, og jo lettere kan du skille deg ut fra konkurrentene dine.
Du kan avdekke en rekke ting ved å opparbeide deg innsikt i kundene og kundereisen. Så å si alt kan måles. Du kan måle
- hvilke behov, ønsker og interesser kundene har
- hvordan kundene tar beslutninger
- hvor kundene eventuelt faller av
- hvordan kundene vurderer dine produkter og tjenester
- hvor lojale kundene er
Hvordan går du så fram for å samle inn mest mulig informasjon om eksisterende og potensielle kunder?
Mange verktøy for innhenting av kundeinformasjon
Det er mange måter å innhente denne informasjonen på. Det viktigste er å tenke bredt og sørge for å få med alle kontaktpunkter hvor bedriften er synlig.
Google Analytics genererer detaljert statistikk om dem som besøker nettsiden din. Du kan finne ut hvor mange som besøker siden, hvilke produkter folk ser mest på, hvor mange konverteringer som kommer fra de ulike annonsene dine, og så videre.
Gratiskurs i Google Analytics fra utdannet.no.
Sosiale medier er selvfølgelig også en stor del av pakken når det gjelder kundeinnsikt. Hvis bedriften din har en Facebook-side, kan du for eksempel bruke Innsikt på Facebook til å få oversikt over hvor mange likerklikk du får, hvor mange som har sett innlegg på siden din, hvor lenge videoer blir vist, og så videre. Her kan du med andre ord få god oversikt over hva slags innhold som fenger. Du kan også se hvordan kjønnsfordelingen er blant dem som følger siden, hva som er den største aldersgruppen, og blant hvilke følgere engasjementet er størst.
Mer om sideinnsikt på Facebook.
I tillegg til de oversiktene de sosiale mediene selv tilbyr, finnes det en rekke verktøy du kan bruke for å samle og kartlegge informasjon fra Facebook, Instagram og andre sosiale medier. Her kan du velge litt ut fra hva du selv liker.
Sender du ut nyhetsbrev og lignende på e-post, er det lurt å bruke et verktøy til dette framfor å sende dem fra din egen e-postadresse. Da kan du nemlig måle hvor godt nyhetsbrevet slår an. Hvor mange prosent som åpner nyhetsbrevet, sier noe om interessen for emnet du skriver om. Dette er svært nyttig informasjon for deg med tanke på den videre kommunikasjonen.
Ønsker du mer informasjon? Spør!
Det er ikke noe galt i å henvende seg direkte til kundene, for eksempel i form av en kort brukerundersøkelse. Du kan da legge inn spesifikke spørsmål du ønsker å få svar på.
Trenger du en «gulrot» å lokke med for å få folk til å svare, er det mange måter å gjøre dette på. Veldig mange bruker tilbud, for eksempel: «Svar på undersøkelsen og legg igjen kontaktinformasjonen din, så får du 10 prosent rabatt på alle varene du handler.»
Til folk som er inne på nettsiden din, kan du også tilby gratis e-bøker eller guider mot at de legger igjen e-postadressen sin og eventuelt noen opplysninger om seg selv.
Ikke glem å analysere informasjonen
Det egentlige arbeidet begynner først når du har samlet inn all informasjon du kan få tak i, eller det du synes du trenger for øyeblikket. Nå bør du sette deg ned og analysere i jakten på svar.
Etter en stund, for eksempel etter et par–tre måneder, kan du gjøre den samme prosessen på nytt. Da får du full oversikt over hvordan ting utvikler seg. Kanskje oppdaget du i forrige runde at kommunikasjonen din var dårlig tilpasset med tanke på hva kundene faktisk ønsker å kjøpe?
Etter dette kan du gjøre noen endringer for å tilpasse markedsføringen din bedre, altså produsere innhold som treffer målgruppen. Da er det selvsagt veldig spennende å se hvor stor effekt endringene får.
Skriv så det selger!
Dette bringer oss videre til et veldig viktig poeng: innholdsproduksjon. Det hjelper lite å vite mye om kundene hvis du ikke bruker denne kunnskapen til noe.
Et godt tips er å starte med å bygge en innholdsstrategi. Her er noen viktige ting du bør fokusere på:
- Hva vil du oppnå?
- Tenk på hvem du skriver til, og tilpass innholdet deretter. Kanskje det er nødvendig å skrive ulike tekster til ulike kundegrupper, for eksempel én tekst til menn og én annen til kvinner, hvis kundedataene dine viser at menn og kvinner handler ulikt.
- Fokuser på produkter og temaer som kundene er opptatt av, og tenk aktualitet.
- Bruk et språk kundene forstår.
- Tilpass budskapet til de ulike kanalene. Du kan bruke et mer direkte språk i en e-post til faste kunder enn i en annonse rettet mot nye kunder.
- Noter deg hva som fungerer. Når får du mest engasjement? Bruk denne informasjonen til å skape enda bedre tilpasset kommunikasjon.