Hopp til innhold

Fagstoff

Markedskommunikasjon som konkurransemiddel

Vi utsettes for mye markedskommunikasjon hver dag. Hva handler markedskommunikasjon om, og hvordan kan en virksomhet kommunisere for å nå ut til deg?
Reklameplakat for Hennes og Mauritz med emneknaggen #beckham for hm. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon dreier seg, enkelt forklart, om overføring av et markedsføringsbudskap fra en virksomhet til en mottaker.

Ordet kommunikasjon kommer fra det latinske ordet «communicare», som betyr «å dele med andre, gjøre felles, meddele». I markedsføringssammenheng ønsker vi å gjøre felles eller kommunisere et markedsføringsbudskap om en vare, en tjeneste, en idé eller en holdning.

Markedskommunikasjon handler om at en virksomhet kommuniserer med målgruppene sine. Det kan være utfordrende for virksomheter å skaffe seg oppmerksomhet, nå ut til og bygge relasjoner til målgrupper i et medielandskap i stadig endring.

Hensikten med markedskommunikasjon kan blant annet være å skape tillit og kjennskap til produkt og virksomhet, informere om produktegenskaper og motivere til kjøp.

Det er viktig at all kommunikasjon ut mot målgruppen er godt planlagt og formidler det virksomheten og produktene står for.

Tenk over

Hvorfor tror du at Hennes & Mauritz ønsket å ha med David Beckham i en av sine kampanjer?

Personlig og ikke-personlig markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon kan være både personlig og ikke-personlig. Når en butikkansatt henvender seg til deg i en butikk, er det et eksempel på personlig markedskommunikasjon.

Et smilefjes illustrerer en avsender som sender et budskap til en mottaker. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

En reklamefilm er et eksempel på ikke-personlig markedskommunikasjon, som også kan kalles massekommunikasjon.

Et smilefjes illustrerer en avsender som sender et budskap gjennom en kanal til flere mottakere. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

I den relaterte artikkelen nedenfor kan du se en animasjon om markedskommunikasjon. I animasjonen benyttes betegnelsen p for påvirkning. Kommunikasjonsprosessen blir også belyst.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 07.12.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet markedskommunikasjon