Influensermarkedsføring av lureproduktet «Shoestone» - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Film og filmklipp

Influensermarkedsføring av lureproduktet «Shoestone»

Markedet for treningsutstyr er enormt. Hva skjer når en influenser blir bedt om å promotere et lureprodukt?

Andreas Wahl, programleder for Folkeopplysningen på NRK, bestemte seg for å lage sitt eget produkt, «Shoestone». Produktet «Shoestone» er et lureprodukt – det er ikke noe annet enn steiner i skoene, pakket inn i en lekker boks.

En som ble med på lureriet, er influenseren Kristine Aure.
Planen gikk ut på at hun skulle reklamere for steinene, lenke til hjemmesiden til «Shoestone» og opplyse om at de var «utsolgt», men at det var mulig å sette seg på venteliste.

Kristine Aure får tilbud om å reklamere for treningsprodukter hver uke, og hun har uttalt følgende:

Jeg ser at det blir reklamert for veldig mye rart, og folk blir lurt. Jeg ønsker å fokusere på hvor enkelt det er å få folk til å kjøpe et produkt som ikke virker.

I filmen nedenfor, fra 03:21–04:41 og 37:45–39:15, kan du se hvordan Kristine Aure blir med og promoterer lureproduktet.

Tenk over

Er du overrasket over at mange satte seg opp på venteliste for å kjøpe lureproduktet «Shoestone»? Hvorfor/hvorfor ikke?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 09.01.2021