Nå skal du få jobbe med oppgaver til filmen Den perfekte familien. Oppgavene har med temaet markedskommunikasjon å gjøre.
Oppgaver
- Hva menes med influensermarkedsføring, og hvordan kan influensermarkedsføring knyttes til denne filmen?
- Drøft påstanden «det er flere etiske utfordringer med influensermarkedsføring».
- Forklar AIDAS-modellen, og benytt eksempler fra filmen.
- Vi kan skille mellom personlig kommunikasjon og massekommunikasjon. Gjør rede for hvordan hovedpersonene i filmen benytter såkalt personlig kommunikasjon for å påvirke.
- Vurder fordeler og ulemper ved personlig kommunikasjon i markedsføringssammenheng, og benytt eksempler fra filmen.
- Benytt et eksempel fra filmen og gjør rede for Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse: «Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?»
- Hva menes med at filmen problematiserer en type skjult markedsføring?
- Drøft påstanden «det er som regel tydelig at det er snakk om innhold som er kjøpt og betalt på ulike blogger og sosiale medier».
- Tenk over: Har du noen gang blitt påvirket av andre til å kjøpe noe? Er du overrasket over at den tilsynelatende perfekte familien hadde så sterk påvirkningskraft på personer i filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Familien Jones er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet bestående av fire profesjonelle influensere. Jobben deres er å selge produkter gjennom å framstå som rike, vakre og vellykkede. Skriv et refleksjonsnotat om filmen.

Til denne filmen finnes det også oppgaver til temaene forbrukeratferd og segmentering og målgruppevalg. Se disse relaterte artiklene:
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.01.2021