Digital kundesamtale - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Digital kundesamtale

En stor del av kommunikasjonen bedrifter har med sine kunder, skjer i digitale kanaler. Dette gjelder både før, under og etter at kunden har kjøpt noe av bedriften.

Når en kunde leter etter produkter, tjenester, reiser eller overnatting, er det først og fremst internett kunden bruker.

Vi kan ta en reise som eksempel:

Kunden begynner gjerne å planlegge en stund i forveien. Noen av de tingene kunden kanskje gjør, er

  • å søke på Google
  • å spørre om råd i grupper på sosiale medier
  • å sjekke kundeomtaler og stjernerangeringer
  • å lage en oppslagstavle på Pinterest
  • å sjekke forskjellige nettsider

Når kunden skal bestemme seg for et sted å reise til eller et hotell å bo på, ser han eller hun også på bedriftenes egne nettsider og profiler i sosiale medier. Da er det viktig at disse er lagd slik at kunden får et godt inntrykk. I tillegg er det viktig at tidligere kunder har gitt bedriftene gode omtaler, og at bedriftene selv er til stede og kan svare på spørsmål i sosiale medier.

I netthandel er det ikke sikkert kunden planlegger så mye i forveien. Billige produkter kan kunden ofte kjøpe på impuls, mens dyrere produkter kan kreve mer planlegging.

De viktigste kanalene for digital kommunikasjon med kunden er

  • nettsider
  • sosiale medier
  • direktemeldinger

For å få kunden til å komme tilbake og anbefale bedriften videre til andre, kan bedriften blant annet bruke

  • fordelsprogrammer og kundeklubb
  • kundedatabaser og oppfølging

Hele tiden ønsker bedriften å gi kunden all informasjon som kunden trenger, samtidig som bedriften vil at kunden skal slippe å bruke tid på det som ikke er relevant. Bedriftene må derfor alltid prøve å gi riktig budskap til riktig kunde, i riktig kanal og til rett tid. Dette oppsummerer digital kundedialog.

Skrevet av Nina Furu. Rettighetshaver: Webgruppen AS
Sist faglig oppdatert 10.12.2019