Har du noen gang tenkt på at du kan analysere en kommunikasjonsprosess ved hjelp av én setning? Setningen «hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?» kan være til hjelp i å forklare kommunikasjonsprosessen.

Lasswells huskeregel for kommunikasjon er et nyttig verktøy når du skal analysere en kommunikasjonsprosess. I 1948 formulerte kommunikasjonsforskeren Harold Lasswell følgende setning for å forklare kommunikasjonsprosessen: «Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?»
Lasswells huskeregel kan sies å være en enkel, muntlig framstilling av kommunikasjonsmodellen. I markedskommunikasjon foregår det en overføring av et markedsføringsbudskap fra en virksomhet til en mottaker.
Nedenfor får du to eksempler på hvordan vi kan bruke Lasswells huskeregel til å forklare en kommunikasjonsprosess. Det ene ser på en reklame for Lerum, mens det andre tar for seg en informasjonskampanje for Statens vegvesen.
Hvem – Lerum
sier hva – at produktene våre er laget av de beste fruktene og bærene
til hvem – målgruppen, de som kjøper saft og syltetøy
i hvilken kanal – YouTube, reklamekanaler på TV, kinoreklame
med hvilken virkning – at det vil være mer sannsynlig at målgruppen velger å kjøpe Lerums saft og syltetøy
Hvem – Statens vegvesen
sier hva – at råkjøring er barnslig
til hvem – ungdom (gutter spesielt)
i hvilken kanal – YouTube
med hvilken virkning – riktige holdninger til bilkjøring og fart