Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Virtuelle influensere på sosiale medier

I dag finner vi digitale robotprofiler på Instagram og andre sosiale medier. Dette er virtuelle avatarer som kun eksisterer på nett, og mange av dem har store følgerskarer. Robotene brukes til å markedsføre ulike produkter.
En kvinne ser inn i kameraet. Halve ansiktet hennes er et hvitt robotansikt med lysende blått øye. Foto med grafikk.

Virtuell avatar i markedsføring

Å bruke virtuelle avatarer til markedsføring er en voksende trend. De virtuelle influenserne har egne profiler på sosiale medier, og de mest populære har flere millioner følgere. Robotene brukes til å markedsføre ulike produkter. De ser ut som ekte mennesker, de er med i moteshow, og de representerer kjente varemerker.

En virtuell avatar kan beskrives som en robot, en datagenerert tredimensjonal modell som kun eksisterer digitalt. Utviklingen av virtuelle avatarer er et eksempel på innovativ digital utvikling. 3D-design tar i bruk nye interaktive formater.

I oppgavene nedenfor skal du se nærmere på dette fenomenet. Du skal studere ulike virtuelle influensere og diskutere positive og negative sider ved denne digitale utviklingen.

1. Den virtuelle avataren Lil Miquela

19 år gamle Lil Miquela er halvt spansk og halvt brasiliansk. Hun har millioner av følgere på Instagram – og er en virtuell avatar som bare eksisterer på nett.

Oppgaver

  1. Les NRK sin artikkel "Instastjernas hemmelighet".

  2. Studer Instagram-profilen til Lil Miquela.

  3. Se hvordan Lil Miquela presenterer seg på Snapchat.

  4. Svar på spørsmålene:

    1. Hvilken informasjon kan du finne om Lil Miquela på hennes profiler på Instagram og Snapchat?

    2. På hvilken måte viser hun engasjement for sine følgere?

    3. Hvilken påvirkningskraft har Lil Miquela?

    4. Hvordan kommer det fram at hun er en virtuell avatar som bare eksisterer digitalt?

    5. Nevn fordeler og ulemper ved å bruke virtuelle influensere til markedsføring.

2. Shudu – verdens første digitale supermodell

Instagram-profilen til Shudu promoterer hun ulike merkevarer. Det er fotografen Cameron James Wilson som har utviklet roboten.

Gjør research på Cameron James Wilson og Shudu Gram og svar på oppgavene under. Jobb sammen i par.

Oppgaver

  1. Hvordan ble den virtuelle avataren utviklet?
  2. Hvorfor endret Cameron James Wilson karriere fra fotografering til 3D-design?
  3. Hvordan brukes Shudu Gram som markedsføringsverktøy for ulike motehus? Finn bilder og innlegg fra ulike sosiale plattformer.
  4. Hvordan fungerer det å bruke avatarer til markedsføring på denne måten?

3. Konsekvenser av 3D-design og digital medieutvikling

Gå sammen i grupper på fire og diskuter disse spørsmålene:

Et datagenerert kvinneansikt fader ut mot en stjernehimmel. 3D-illustrasjon.
  1. Utviklingen av virtuelle avatarer er et eksempel på innovativ digital utvikling. Vi har fått et nytt format ved at 3D-design er kombinert med kunstig intelligens. Diskuter positive og negative sider ved denne formen for digital utvikling.

  2. Hvordan kan digital medieutvikling som dette påvirke individ og samfunn?
  3. På hvilken måte kan samfunnsutviklingen påvirke utviklingen av virtuelle formater?

Oppsummer diskusjonene i klassen til slutt.

CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 23.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet markedskommunikasjon